U potrazi za knjigom: poučavanje o Univerzalnoj decimalnoj klasifikaciji u osnovnoj školi
Školska knjižnica, kao informacijsko i medijsko središte škole, kontinuirano educira svoje korisnike o učinkovitom korištenju dostupnih resursa, neovisno o mediju na kojem se nalaze, u skladu s njihovim individualnim potrebama. Ovaj proces uključuje prepoznavanje potrebe za informacijama, njihovo pretraživanje, kritičko vrednovanje, upotrebu te transformaciju u novo znanje. Time se kod učenika razvija jedna od ključnih vještina suvremenog obrazovanja – upravljanje informacijama.
Pristup informacijama iz različitih izvora, uključujući tiskane i digitalne medije, te njihova obrada, predstavljaju temelj za razvoj različitih vrsta pismenosti, poput informacijske, računalne, medijske i dr. Osim toga, integracija informacijsko-komunikacijske tehnologije u obrazovni proces postaje neizostavan element suvremenog poučavanja i učenja.
Međutim, sve češće svjedočimo nekritičkom korištenju informacijskih izvora dostupnih na internetu, pri čemu učenici preferiraju brzinu i lakoću pristupa nad provjerom vjerodostojnosti izvora. U tom kontekstu, jedan od izazova školskih knjižničara jest poučiti učenike sustavu pretraživanja i vrednovanja informacija kako bi mogli pronaći relevantne i pouzdane izvore te samostalno koristiti knjižnični e-katalog, neovisno o vrsti knjižnice. Prvi korak u tom procesu jest osvijestiti podjele ljudskog znanja na temeljne kategorije i podkategorije, pri čemu ključnu ulogu ima Univerzalna decimalna klasifikacija (UDK), koja se u školskim knjižnicama koristi za klasifikaciju stručnih i popularno-znanstvenih djela.
S ciljem poticanja učenika završnih razreda osnovne škole na samostalno istraživanje, odabir i korištenje stručne literature te razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja, osmišljena je radionica “U potrazi za knjigom”. Tijekom radionice učenici promišljaju i komentiraju univerzalnost i klasifikaciju kroz primjere iz svakodnevnog života, a zatim, čitajući pripremljene materijale, samostalno otkrivaju osnovne principe UDK i njezinu primjenu u klasifikaciji znanja. Stečena teorijska znanja učenici odmah primjenjuju u praksi, prvo klasificirajući nastavne predmete, a zatim vježbajući klasifikaciju odabranih naslova iz referentne zbirke.
U ovim aktivnostima koriste digitalne alate s pripremljenim zadacima te pretražuju Normativnu bazu UDK (https://udk.nsk.hr/index.php). Završni dio radionice sastoji se od vježbe istraživačkog rada, pri čemu učenici, radeći u skupinama, sastavljaju popis relevantnih izvora informacija dostupnih u školskoj i/ili narodnoj knjižnici za potrebe rješavanja konkretnog zadatka iz bilo kojeg nastavnog predmeta.
Radionica se provodi desetak godina i redovito bilježi pozitivne evaluacije učenika i predmetnih nastavnika. Razlog tome je prije svega prakticiranje samostalnog istraživačkog rada učenika koji ih stavlja u središte nastavnog procesa, čime se ostvaruju suvremeni pedagoški ciljevi. Provedba radionice usklađena je s ishodima predmetnih kurikula te očekivanjima međupredmetnih tema “Učiti kako učiti” i “Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije” čime se izravno doprinosi razvoju ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje.
U konačnici, radionica naglašava važnost školske knjižnice kao polazišne točke za pretragu vjerodostojnih izvora informacija i znanja, jednako kao što mrežna stranica knjižnice učenicima treba biti primarna platforma za pristup kvalitetnim digitalnim izvorima, čime se potiče razvoj njihovih istraživačkih kompetencija i kritičkog razmišljanja.
Pristup informacijama iz različitih izvora, uključujući tiskane i digitalne medije, te njihova obrada, predstavljaju temelj za razvoj različitih vrsta pismenosti, poput informacijske, računalne, medijske i dr. Osim toga, integracija informacijsko-komunikacijske tehnologije u obrazovni proces postaje neizostavan element suvremenog poučavanja i učenja.
Međutim, sve češće svjedočimo nekritičkom korištenju informacijskih izvora dostupnih na internetu, pri čemu učenici preferiraju brzinu i lakoću pristupa nad provjerom vjerodostojnosti izvora. U tom kontekstu, jedan od izazova školskih knjižničara jest poučiti učenike sustavu pretraživanja i vrednovanja informacija kako bi mogli pronaći relevantne i pouzdane izvore te samostalno koristiti knjižnični e-katalog, neovisno o vrsti knjižnice. Prvi korak u tom procesu jest osvijestiti podjele ljudskog znanja na temeljne kategorije i podkategorije, pri čemu ključnu ulogu ima Univerzalna decimalna klasifikacija (UDK), koja se u školskim knjižnicama koristi za klasifikaciju stručnih i popularno-znanstvenih djela.
S ciljem poticanja učenika završnih razreda osnovne škole na samostalno istraživanje, odabir i korištenje stručne literature te razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja, osmišljena je radionica “U potrazi za knjigom”. Tijekom radionice učenici promišljaju i komentiraju univerzalnost i klasifikaciju kroz primjere iz svakodnevnog života, a zatim, čitajući pripremljene materijale, samostalno otkrivaju osnovne principe UDK i njezinu primjenu u klasifikaciji znanja. Stečena teorijska znanja učenici odmah primjenjuju u praksi, prvo klasificirajući nastavne predmete, a zatim vježbajući klasifikaciju odabranih naslova iz referentne zbirke.

Primjer zadatka za učenike – odrediti klasifikacijsku oznaku za pojedini naslov
U ovim aktivnostima koriste digitalne alate s pripremljenim zadacima te pretražuju Normativnu bazu UDK (https://udk.nsk.hr/index.php). Završni dio radionice sastoji se od vježbe istraživačkog rada, pri čemu učenici, radeći u skupinama, sastavljaju popis relevantnih izvora informacija dostupnih u školskoj i/ili narodnoj knjižnici za potrebe rješavanja konkretnog zadatka iz bilo kojeg nastavnog predmeta.
Radionica se provodi desetak godina i redovito bilježi pozitivne evaluacije učenika i predmetnih nastavnika. Razlog tome je prije svega prakticiranje samostalnog istraživačkog rada učenika koji ih stavlja u središte nastavnog procesa, čime se ostvaruju suvremeni pedagoški ciljevi. Provedba radionice usklađena je s ishodima predmetnih kurikula te očekivanjima međupredmetnih tema “Učiti kako učiti” i “Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije” čime se izravno doprinosi razvoju ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje.
U konačnici, radionica naglašava važnost školske knjižnice kao polazišne točke za pretragu vjerodostojnih izvora informacija i znanja, jednako kao što mrežna stranica knjižnice učenicima treba biti primarna platforma za pristup kvalitetnim digitalnim izvorima, čime se potiče razvoj njihovih istraživačkih kompetencija i kritičkog razmišljanja.