Označavanje bojama – učinkovitije i lakše pretraživanje

Silvija Turk
Blaženka Mavrić Vadlja

sturk@samobor.hr, bmvadlja@samobor.hr 

U Gradskoj knjižnici Samobor, na Odjelu za djecu i mlade, već se  nekoliko godina fond za najmlađe “S“ označava posebnim oznakama. “Klasična“ signatura pokazala se neučinkovitom zbog količine slikovnica, njihovih oblika, tema, smještaja, kao i svakodnevnog premještanja i promjene mjesta.
 
Potražnja za konkretnim naslovima slikovnica uvelike se izrazila tijekom epidemije. Naime, korisnici (u ovom slučaju roditelji) u knjižnicu su dolazili s popisima određenih naslova. To je često uzrokovalo potragu za dotičnom slikovnicom koje je nekad potrajala i po desetak minuta, a vrijeme je dragocjeno svugdje pa i u našoj profesiji. 

Svakodnevno se ukazivala potreba za sortiranjem najmanjih slikovnica jer su korisnici (u većini slučajeva, roditelji) željeli posuđivati konkretne teme i naslove za svoje najmlađe. Smještaj slikovnica na policama, bez razvrstanosti, trebao je promjenu jer ih je bilo previše, a njih je vrlo teško slagati uobičajenim redoslijedom (abecednim redom). Tomu je ponajviše razlog što najmanji korisnici vole sami birati svoje slikovnice te se s njima igrati, pa samim time smisao abecednog reda u kategoriji “S“ nema uporište. 

Pri određivanju kategorija išlo se logikom potreba i stalnih upita korisnika. Tako se odabralo šest općih kategorija koje se dijele na: “životinje“, “bajke i priče“, “boje, “oblici i brojevi“, “svakodnevica“, “prve riječi“ , “zanimanja i vozila“. Svakoj kategoriji određena je boja koja se na fizički primjerak slikovnice prenosi ljepljivom folijom u odabranoj boji. Odabrale su se dostupne boje folija te se odredilo da oblik komadića koji će se nalijepiti na pozadinu slikovnice, po mogućnosti u prazan dio naljepnice (signaturne oznake), bude trokut. Trokut iz jednostavnog razloga rezanja oblika. 

Za kategoriju “životinje“ odabrana je crna boja te u tu kategoriju pripadaju slikovnice tipa “Gdje je zeko?“, “Tko sam - što sam? Psići i mačići“, “Divlje Životinje“. 
 

Za “bajke i priče“ odabrana je zelena i primjeri takvih slikovnica su “Petar Pan“, “Ružno pače“ i “Mačak u čizmama“. 

Kategorija “boje, oblici i brojevi“ su označeni plavom bojom kao npr. “Brojevi“, “Baby Montessori - Oblici“, “Promotri, dodirni i osjeti - brojevi“. 

A “svakodnevica“ je označena u žutoj kao npr. “Prva pitanja - Što su osjećaji?“, “Zanima me, zanima me - Vrijeme“ te “Bepo u supermarketu“. 

U skupini “prve riječi“ navode se primjeri “Pino - rastimo zajedno“, “Mojih prvih 100 riječi“ i “Mojih prvih 100 riječi - godišnja doba“  i  one su označene narančastom bojom. 

Posljednja kategorija “zanimanja i vozila“ označena je ljubičastom bojom i to npr. “Vatrogasac Dado“, “Moje prve slikopriče - Vozila“ i  “Vlakovi“. 

Da sve bude pregledno i jasno, na policama na kojima su sortirane pojedine kategorije, nalijepljene su boje folije na pripadajući rub tako da su boje istaknute i vidljive.
 
 

Legenda, koja je sačinjena od trokuta u boji i naziva kategorije, postavljena je na vidljivim mjestima na policama te time olakšava pretraživanje i pronalazak željenih tema. 
 

Pri sortiranju novih slikovnica u pojedine kategorije ponekad odabir bude vrlo logičan, a ponekad neka slikovnica “odleži“ koji dan dok ne zasluži svoju boju trokutića. U svakom pogledu, ovaj način označavanja uvelike pomaže u samostalnom snalaženju i odabiru slikovnica od strane korisnika, a knjižničarima olakšava organizaciju polica i preporuke. 

Za slikovnice u fondu označenim slovom “M“, za uzrast od 3 do 7 godina, također imamo raznih upita korisnika kao što su: odvikavanja djece od pelena, od dude, kako olakšati djetetu posjet zubaru i liječniku, teme vezane za ekologiju, bonton, obitelj, životinje, a velika je i potreba za socioemocionalnim slikovnicama.

U klasičnom slaganju slikovnica po signaturi, korisnicima, ali i knjižničarima teško se snaći jer su navedene slikovnice na različitim mjestima. Zbog toga smo izdvojili taj dio fonda i označili ih odgovarajućim bojama koje odgovaraju tumačenju na legendi. Ovakav raspored građe otvara prostor za stručnu raspravu i mogućnost dodatnih označavanja u knjižničnom programu koji ne omogućava isticanje položaja građe po bojama pa je pronalazak nekih naslova dugotrajniji i teži. Zbog svega navedenog smatramo da bi trebalo osmisliti standardizirani i unificirani način označavanja takve građe na odjelima za djecu i mlade.