Uključivanjem u projekt “P.S. Pokreni solidarnost!” školske knjižnice mogu ostvariti zadaću odgoja za demokraciju

Stojanka Lesički

lesicki.stojanka@gmail.com

Poticanje odgoja za demokraciju, prema Standardu za školske knjižnice, jedna  je od važnih zadaća školske knjižnice.  U školskoj knjižnici OŠ Sveti Petar Orehovec tu zadaću svake školske godine nastojimo ispuniti osmišljavanjem različitih aktivnosti kako bi se aktivno uključili u realizaciju međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje. Ove školske godine osim pojedinačnih radionica na teme iz građanskog odgoja te kroz Erasmus+ projekt “Brza ili održiva moda“, činimo to i implementacijom međunarodnog projekta “P.S. Pokreni solidarnost!“.  Spomenuti projekt provodi se u suradnji s organizacijom civilnog društva - Centar za mirovne studije (CMS). Osim naše škole u ovom projektu sudjeluje još 25 osnovnih i srednjih škola iz cijele Hrvatske. 
Projekt je 2002. godine osmislila organizacija “La Ligue de l'enseignement” u Francuskoj i od tada se u Francuskoj provodi svake godine kao obrazovni odgovor za borbu protiv porasta rasizma i isključivosti. Hrvatska se u projekt uključila u školskoj godini 2018./2019., a projekt se još provodi i u Španjolskoj, Poljskoj, Italiji i Sloveniji.

Knjižničarka OŠ Sveti Petar Orehovec ima pozitivna iskustva u suradnji s organizacijama civilnog društva, a ovaj projekt izabrala je zbog nekoliko njegovih specifičnosti koje odgovaraju ciljevima postavljenim kurikulumom međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje. Naime, ciljevi ovog projekta poticanje su mladih na raspravu o različitosti, diskriminaciji i percepciji te osnaživanje za vrijednosti solidarnosti, pravde i poštenja.

Prvi korak u ostvarenju ovih ciljeva je analiza fotografija. Naime, CMS i udruge koordinatori projekta u ostalim partnerskim zemljama, svake godine izabiru desetke fotografija posvećenih problemima poput rasizma, diskriminacije, rodne ravnopravnosti, društvene nejednakosti.... Mladi uključeni u projekt zatim od predloženih izabiru 6 fotografija koje se tiskaju na razglednice. CMS šalje razglednice u škole, a učenici analiziraju fotografije s razglednica i iz njih dešifriraju moguće teme. Njihov je naredni zadatak napisati poruke na razglednice te privući pozornost primatelja poruke, probuditi zanimanje za temu i navesti primatelja da odgovori i iznese svoje mišljenje.
Sudjelujući u projektu, mladi imaju prilike razvijati kritičko mišljenje kroz analizu fotografija, a zatim i kroz raspravu o mogućim temama.  Za nas knjižničare važan je element i to što učenike kroz ovaj projekt možemo poučiti kako uobličavati kratke i jasne poruke što je povezano i s medijskom pismenošću. Kroz projekt ih poučavamo i kako napisati adresu na razglednicu jer pisanje pisama i razglednica više nije uobičajeno te se većina naših učenika kroz ovu aktivnosti prvi puta susrela s pisanjem razglednica.  Kako ovaj projekt u fokus stavlja borbu protiv diskriminacije važno je s učenicima razgovarati o tome što su to stereotipi i predrasude da bi osvijestili kako dolazi do diskriminacije.

U trenutku pripreme ovog članka, u našoj školi, sva tri osma razreda koja su sudjelovala u projektu, napisala su razglednice i odabranim primateljima slat će ih 21. ožujka. Naime, CMS preporuča da ih se šalje uz Međunarodni dan borbe protiv rasne diskriminacije ili 9. svibnja uz Dan Europe. Od 6 izabranih fotografija, naša je škola izabrala dvije. Iz fotografije na kojoj je mlada djevojka te njen odraz u ogledalu, učenici su dešifrirali povezanost mentalnih problema s društvenim mrežama. Zato su svojim porukama pitali zašto u Hrvatskoj ima malen broj psihijatara specijaliziranih za mlade. Pitali su i zašto sve škole nemaju psihologe, a također su primatelje pitali i što misle o pokušaju Australije da zabrani društvene mreže za mlađe od 16 godina. Kad su razglednice upućivali roditeljima učenika naše škole, pitali su ih i znaju li koja je granica u Hrvatskoj za sudjelovanje djece na društvenim mrežama. Osim roditeljima, ovu razglednicu učenici su adresirali i na poznate influencere, a njih su pitali vode li računa o tome da kroz svoje sadržaje ne plasiraju nerealne tjelesne standarde.  Projektom je izvorno planirano da se adrese biraju nasumce iz telefonskih imenika, ali moguće je odlučiti se i slati ih primateljima koji imaju veze s temom određene fotografije. Naši učenici zato su ovu razglednicu, osim influencerima i roditeljima slali i saborskim zastupnicima te udrugama koje se bave medijskom pismenošću.
Na fotografiji druge odabrane razglednice, učenici su dešifrirali problem dječjih prava i migracija te su poruke slali udrugama koje se bave izbjeglicama, Uredu za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, UNICEF-u, pravobraniteljici za djecu….

Za škole uključene u projekt važno je i to što CMS kao koordinator projekta u Hrvatskoj osigurava edukaciju za voditelje projekta iz partnerskih škola. Edukaciju CMS organizira u Zagrebu i snosi sve troškove edukacije. Voditelji se mogu educirati i iz priručnika koji je preveden na hrvatski jezik, a informacije o aktivnostima projekta mogu se pratiti na mrežnoj stranici projekta. CMS osigurava i razglednice te markice za slanje, ali i markice za primatelje koji žele odgovoriti na poruku. Škola stoga nema nikakvih troškova za provođenje projekta, a učenicima sudjelovanje u ovom projektu daje priliku da kroz dešifriranje poruka na fotografijama razvijaju kritičko mišljenje, osvještavaju pojmove solidarnosti i diskriminacije te imaju prilike iznijeti svoja mišljenja u zajednicu i potaknuti reakciju. Za provođenje projekta potrebno je minimalno tri školska sata u odabranom razredu.