Popularno-znanstveni časopisi i problemske slikovnice kao obrazovni i odgojni sadržaj u Školskoj preventivnoj strategiji

Snježana Kovačević

knjiznica.zlatarbistrica@gmail.com

U Osnovnoj školi Zlatar Bistrica provodi se opći program primarne prevencije ovisnosti (pušenje, alkohol, droge, kockanje/klađenje) s učenicima od 1. do 8. razreda kroz redovitu nastavu i satove razrednika realizacijom sadržaja predviđenih zdravstvenim odgojem, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti te ciljana predavanja i radionice s ciljem afirmacije pozitivnih vrijednosti i razvijanja kritičkog stava prema ovisnostima. Učenike se potiče na zdrave stilove života i nenasilno rješavanje sukoba. Među učenicima je zamijećeno pozitivno ozračje i želja za aktivnošću i uključenost u predavanja i radionice. U školskoj se knjižnici također osmišljavaju i organiziraju aktivnosti u okviru Školske preventivne strategije koje učenike potiču na smanjenje neprimjerenih oblika ponašanja, na stvaranje ozračja podrške i pomaganja, na uključivanje što većeg broja učenika u izvannastavne aktivnosti i to posebice one koje se održavaju u školskoj knjižnici kako bi učenici provodili kvalitetno vrijeme u školi i bili uključeni u formalne i neformalne oblike učenja i poučavanja. Školske godine 2024./2025. školska knjižničarka nositeljica je nekoliko radionica u okviru školskog preventivnog programa koje provodi od 1. do 8. razreda i koje su usmjerene na pozitivne vrijednosti, na razvoj samopouzdanja, uzajamnog pomaganja, prijateljstva i opće kulture općenito. Sudjelovanjem u radionicama učenici razvijaju vještine komunikacije, čitanja i pismenosti kao i kompetencije s područja medijske, digitalne i informacijske pismenosti. S tim u vezi, školska knjižničarka osmislila je radionice “O prijateljstvu i suradnji” koje se temelje na slikovnici “Juha od bundeve“ autorice Helen Cooper u kojima su sudjelovali učenici od 1. do 4. razreda. Za učenike od 5. do 8. razreda pripremljene su radionice pod zajedničkim nazivom “Učiti kako učiti uz pomoć školske knjižnice” s temama Popularno-znanstveni časopisi; Mrežni izvori za pomoć pri učenju (mrežna enciklopedija, pravopis, referentni izvori…); Vrednovanje mrežnih izvora- digitalna, medijska i informacijska pismenost; Istraživački rad učenika korištenjem mrežnih izvora i literature iz fonda školske knjižnice (teme biraju učenici). Radionice će se u potpunosti realizirati do kraja nastavne godine.
    
Slikovnica “Juha od bundeve“ kao poticaj za suradnju i prijateljstvo (za učenike od 1. do 4. razreda)
S radionicama se u školskoj knjižnici započelo u rujnu 2024. godine, a spomenuta slikovnica bila je odličan izbor za poticanje čitanja, razgovora, upoznavanja i kreativnog izražavanja na početku nastavne godine. Tako su prilikom posjeta školskoj knjižnici učenici 1. razreda upoznali slikovnicu koju je knjižničarka čitala naglas i sudjelovali u razgovoru o prijateljstvu, navodili kako se zovu i tko su njihovi prijatelji, što rade zajedno, kako se ponašaju jedni prema drugima i slično. Nakon slušanja teksta, učenici su prelistali slikovnicu kako bi se upoznali s likovima i kako bi im ilustracije bolje predočile radnju. Odgovarali su na pitanja jesu li i oni nekada kao patak ili vjeverica iz priče, svađaju li se i oni s nekim te kako se pomire. Nakon toga su učenici dobili kreativni zadatak- nacrtati likove iz slikovnice, a učenici koji su to znali mogli su i napisati njihovo i svoje ime pa su na taj način pokazali i vještinu pisanja.

Kod učenika 2. razreda spomenuta slikovnica slušala se kao audio knjiga (https://youtu.be/C4x54ww1hZA?si=h50Ta7BlzPs2VEBT), a učenici su istovremeno na ekranu televizora pratili tijek radnje što im je olakšalo samo razumijevanje ovog djela. Također, školska knjižničarka objasnila im je da se knjige mogu slušati, osim što ih se čita. Nakon gledanja i slušanja učenici su dobili zadatak nacrtati likove iz priče - mačku, patku i vjevericu i da pročitaju jednu rečenicu iz slikovnice te dramatiziraju, pri čemu su nacrtane likove koristili kao rekvizite u igranju igrokaza.

Učenici 3. razreda sudjelovali su u aktivnosti čitanja priče naglas pri čemu im je čitala knjižničarka dok su oni aktivno i pažljivo slušali, a nakon toga su sudjelovali u individualnom čitanju pri čemu su vježbali svoje vještine čitanja naglas. Knjižničarka je potaknula učenike da razmisle o pouci priče i da ju svojim riječima objasne. Nakon tih aktivnosti učenici su dobili zadatak da osmisle straničnike s motivima priče pri čemu su koristili drvene bojice ili flomastere. Straničnike su izložili na panou u školskoj knjižnici, a nakon kratke izložbe ponijeli su ih kućama.
             ]
Slikovnica “Juha od bundeve” bila je tema radionice i kod učenika 4. razreda koji su nakon čitanja slikovnice dobili zadatak da u četiri skupine izrade plakate o glavnim likovima, o radnji u slikovnici, o pouci priče što je bilo organizirano kao mali istraživački rad učenika u kojem su oni radili i surađivali u timu. Sami su raspodijelili poslove i odgovornosti, odnosno, tko će pisati, crtati i predstaviti plakat. Nakon izrade plakata, učenici su pred cijelim razredom predstavili rezultate svojega rada te su plakate izložili u predvorju škole.

Za učenike 5. razreda u okviru školskog preventivnog programa osmišljene su radionice kojima je zajednička poveznica bila međupredmetna tema “Učiti kako učiti” s naglaskom na učenje uz pomoć izvora znanja iz fonda školske knjižnice. U tu je svrhu školska knjižničarka koristila popularno- znanstveni časopis “Meridijani: časopis za zemljopis, povijest, ekologiju i putovanja“. Knjižničarka je učenicima objasnila kakvi su to časopisi, koje teme u njima možemo pronaći, o čemu sve možemo u njima čitati, a dotaknuli smo se i sastavnih dijelova časopisa kao što su naslovnica, naslov, impresum, sadržaj, kazalo te su učenici na taj način bolje upoznali same časopise kao izvor znanja i informacija.
                                 
Osvijestili su da mogu stjecati i proširivati svoja znanja iz popularno- znanstvenih časopisa, a ne samo iz udžbenika ili mrežnih izvora i da su časopisi pouzdani izvori znanja koji im mogu ponuditi raznolike obrazovne sadržaje. Knjižničarka je učenike podijelila u četiri skupine i podijelila im zadatke. Oni su trebali prelistati časopis i upoznati se s njegovim sadržajem i temama. Na nastavnom listiću, njihov je zadatak bio da ispišu naziv časopisa, da objasne koje teme obrađuje i da, prema uputama, pronađu određene podatke. Trebali su prepoznati i označiti podatke na naslovnici te pred razredom pročitati rezultate rada. Primjer listića nalazi se u nastavku.

Učenici su tijekom ove radionice bili vrlo aktivni, sudjelovali su postavljajući razna pitanja. Zaključili smo da ih popularno- znanstveni časopisi zanimaju i da su neke teme jako poticajne za učenike u svrhu daljnjeg istraživanja, a pogotovo one o kojima su učili na pojedinim nastavnim predmetima (kao npr. o Starigradskom polju na satu Povijesti) te su na ovaj način ponovili naučeno gradivo.

Kao zaključak, mogli bismo navesti da se u okviru Školske preventivne strategije u školskoj knjižnici mogu obraditi različite teme s ciljem poticanja čitanja, pismenosti i razvijanja vještina cjeloživotnoga učenja. Školska knjižnica važna je u tom procesu jer učenici mogu istraživati o različitim temama, a knjižničar ih može usmjeravati na različite izvore znanja. Sam boravak u školskoj knjižnici i provođenje kvalitetnog vremena na taj način već samo po sebi na učenike djeluje pozitivno i preventivno.