Financijsko opismenjavanje u knjižnici Osnovne škole Borovo
Financijsko opismenjavanje učenika jedan je od temeljnih zadataka škola koje žele osnažiti učenike kako bi u budućnosti uspješnije upravljali svojim financijama. Mnogi smatraju da je postojeći kurikulum zastario te da ne odgovara potrebama modernog društva i tržišta rada. Dok jedni predlažu izbacivanje pojedinih predmeta koje smatraju suvišnima, drugi ističu važnost uvođenja novih sadržaja, poput financijske pismenosti, emocionalne inteligencije ili digitalnih vještina. Pitanje je može li se naš obrazovni sustav prilagoditi zahtjevima 21. stoljeća, ili će ostati zarobljen u prošlosti? Provedbom radionica i predavanja u višim razredima naše škole na temu financijske pismenosti u školskoj knjižnici Osnovne škole Borovo, učenici su imali priliku usvojiti korisna znanja i vještine koje će im pomoći u donošenju ispravnih financijskih odluka.
Ciljevi radionice su financijsko opismenjavanje učenika, razumijevanje osnovnih pojmova, razlikovanje potreba i želja, razvijanje vještina upravljanja novcem, poticanje učenika na razmišljanje, kao i ponašanje odgovornog potrošača.
Učenici će na kraju ove radionice moći definirati tijek novca, usvojiti financijsku pismenost kroz vođenje osobnih financija i prepoznati ulogu novca u osobnom i obiteljskom životu.
Na samom početku radionice učenici su upoznati s istraživanjima u Hrvatskoj koje su provele Hrvatska narodna banka (HNB) i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa), a koja su pokazala da najnižu razinu financijskog znanja, ponašanja i odnosu prema trošenju novca imaju mlađi od 19 godina, da se žene odgovornije financijski ponašaju u odnosu na muškarce te da je zaključak istraživanja kako se treba fokusirati na edukaciju najmlađih i najstarijih ispitanika, ispitanika s nižim razinama obrazovanja i nižim prihodima kućanstva.
Financijska pismenost kombinacija je svijesti, znanja, vještina, stavova i ponašanja potrebnih za donošenje dobrih financijskih odluka i konačno postizanje individualnog financijskog blagostanja.
Učenici petih razreda imali su priliku upoznavanja s pojmovima kao što je to novac, valuta, cijena, razmjena, potrošnja... Učenici šestih razreda saznali su otkud novac dolazi i čemu služe banke, što je to odgovorna potrošnja, proračun i kako ga izraditi, što je depozit, a što kamata. Učenici sedmih razreda upoznali su se načinima plaćanja, vrstama platnih kartica, ponudom, potražnjom i inflacijom. Učenici osmih razreda imali su priliku više naučiti o tome što je kredit, koja je razlika između štednje i ulaganja, što su to vrijednosni papiri, investicijskih fondovi, kripotovalute i novčane prevare.
U praktičnom dijelu radionice učenici su odigrali društvenu igru Desitudo. Istu igru osmislili su učenici Osnovne škole Petra Hektorovića Stari Grad s Hvara koji su pobijedili na natječaju koji je provela Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga 2022. godine s ciljem i željom da se učenicima približe financijske teme, ali i da ih se osvijesti o važnosti osobnih financija. Hanfa je dodatno doradila inicijalnu pobjedničku igru. Igra je dobila naziv kao spojnica latinskih riječi želja (desiderium) i potreba (necessitudo). Ista igra ima dvije razine: početnu, koja je primjerena za učenike nižih razreda s osnovnim ciljem razlikovanja želja i potreba te naprednu razinu primjernu za učenike viših razreda osnovne škole koja sadrži informacije o štednji, ulaganju, dionicama, osiguranju, leasingu i mirovinskom sustavu. Osim stjecanja znanja i upoznavanja s financijskom pojmovima, igra potiče razvoj samopouzdanja i svijesti o vlastitim matematičkim sposobnostima. Smisao igre je pametno gospodarenje novcem, a ujedno što prije doći do polja CILJ sa što većim iznosom na računu. Igru mogu besplatno nabaviti sve škole pisanim zahjtevom upućenim Hanfi.
Učenici viših razreda u praktičnom dijelu radionice dobili su radni listić s projektnim zadatkom naziva “Sedmodnevno obiteljsko putovanje“. Podijeljeni u timove po četiri člana predstavljaju četveročlanu obitelj, a svaki tim dobija materijale za 6 europskih zemalja. Zadatak je dobro proučiti materijale i isplanirati obiteljsko putovanje u jednu od ponuđenih zemalja koja ih najviše privlači vodeći računa o ograničenom proračunu. Po obavljenom projektnom zadatku svi timovi trebali su izložiti svoje putovanje pred ostalim timovima, na taj način objasniti što su sve posjetili, vidjeli i doživjeli. Također trebaju predstaviti ostalima zašto su odabrali baš tu zemlju, koliko ih je to putovanje koštalo, što je bilo najskuplje, na što nisu ili baš jesu željeli potrošiti novac, na čemu su štedjeli, na čemu nisu željeli štedjeti…
Po završetku radionice učenici su iznenađeni spoznajom koliko stvarno znaju o financijskoj pismenosti. Zaključuju kako im je ova radionica osvijestila potrebu da se ubuduće više educiraju o financijskoj pismenosti kako bi se osnažili istom u svojoj budućnosti.
Više o cijeloj radionice na poveznici: https://sites.google.com/view/virtualnabibliotekaoborovo/radionice/financijsko-opismenjavanje-u-%C5%A1kolskoj-knji%C5%BEnici
Ciljevi radionice su financijsko opismenjavanje učenika, razumijevanje osnovnih pojmova, razlikovanje potreba i želja, razvijanje vještina upravljanja novcem, poticanje učenika na razmišljanje, kao i ponašanje odgovornog potrošača.
Učenici će na kraju ove radionice moći definirati tijek novca, usvojiti financijsku pismenost kroz vođenje osobnih financija i prepoznati ulogu novca u osobnom i obiteljskom životu.
Na samom početku radionice učenici su upoznati s istraživanjima u Hrvatskoj koje su provele Hrvatska narodna banka (HNB) i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa), a koja su pokazala da najnižu razinu financijskog znanja, ponašanja i odnosu prema trošenju novca imaju mlađi od 19 godina, da se žene odgovornije financijski ponašaju u odnosu na muškarce te da je zaključak istraživanja kako se treba fokusirati na edukaciju najmlađih i najstarijih ispitanika, ispitanika s nižim razinama obrazovanja i nižim prihodima kućanstva.
Financijska pismenost kombinacija je svijesti, znanja, vještina, stavova i ponašanja potrebnih za donošenje dobrih financijskih odluka i konačno postizanje individualnog financijskog blagostanja.
Učenici petih razreda imali su priliku upoznavanja s pojmovima kao što je to novac, valuta, cijena, razmjena, potrošnja... Učenici šestih razreda saznali su otkud novac dolazi i čemu služe banke, što je to odgovorna potrošnja, proračun i kako ga izraditi, što je depozit, a što kamata. Učenici sedmih razreda upoznali su se načinima plaćanja, vrstama platnih kartica, ponudom, potražnjom i inflacijom. Učenici osmih razreda imali su priliku više naučiti o tome što je kredit, koja je razlika između štednje i ulaganja, što su to vrijednosni papiri, investicijskih fondovi, kripotovalute i novčane prevare.
U praktičnom dijelu radionice učenici su odigrali društvenu igru Desitudo. Istu igru osmislili su učenici Osnovne škole Petra Hektorovića Stari Grad s Hvara koji su pobijedili na natječaju koji je provela Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga 2022. godine s ciljem i željom da se učenicima približe financijske teme, ali i da ih se osvijesti o važnosti osobnih financija. Hanfa je dodatno doradila inicijalnu pobjedničku igru. Igra je dobila naziv kao spojnica latinskih riječi želja (desiderium) i potreba (necessitudo). Ista igra ima dvije razine: početnu, koja je primjerena za učenike nižih razreda s osnovnim ciljem razlikovanja želja i potreba te naprednu razinu primjernu za učenike viših razreda osnovne škole koja sadrži informacije o štednji, ulaganju, dionicama, osiguranju, leasingu i mirovinskom sustavu. Osim stjecanja znanja i upoznavanja s financijskom pojmovima, igra potiče razvoj samopouzdanja i svijesti o vlastitim matematičkim sposobnostima. Smisao igre je pametno gospodarenje novcem, a ujedno što prije doći do polja CILJ sa što većim iznosom na računu. Igru mogu besplatno nabaviti sve škole pisanim zahjtevom upućenim Hanfi.
Učenici viših razreda u praktičnom dijelu radionice dobili su radni listić s projektnim zadatkom naziva “Sedmodnevno obiteljsko putovanje“. Podijeljeni u timove po četiri člana predstavljaju četveročlanu obitelj, a svaki tim dobija materijale za 6 europskih zemalja. Zadatak je dobro proučiti materijale i isplanirati obiteljsko putovanje u jednu od ponuđenih zemalja koja ih najviše privlači vodeći računa o ograničenom proračunu. Po obavljenom projektnom zadatku svi timovi trebali su izložiti svoje putovanje pred ostalim timovima, na taj način objasniti što su sve posjetili, vidjeli i doživjeli. Također trebaju predstaviti ostalima zašto su odabrali baš tu zemlju, koliko ih je to putovanje koštalo, što je bilo najskuplje, na što nisu ili baš jesu željeli potrošiti novac, na čemu su štedjeli, na čemu nisu željeli štedjeti…
Po završetku radionice učenici su iznenađeni spoznajom koliko stvarno znaju o financijskoj pismenosti. Zaključuju kako im je ova radionica osvijestila potrebu da se ubuduće više educiraju o financijskoj pismenosti kako bi se osnažili istom u svojoj budućnosti.

