Erasmus+ projekt TELL: Europske knjižnice koje uče
Godine 2023. Vijeće Europe odobrilo je “Preporuku o knjižničnom zakonodavstvu i politici u Europi” (Preporuka CoE) u kojoj se opisuje suvremena vizija narodnih knjižnica kao ustanova čiji ciljevi podrazumijevaju slobodu izražavanja, slobodan pristup informacijama i demokratsko sudjelovanje građana, održivi razvoj, umjetnu inteligenciju te iznalaženje načina za rješavanje globalnih i lokalnih izazova.
Cjeloviti tekst na hrvatskom jeziku objavljen je u okviru “Niza Elektronička izdanja Hrvatskoga knjižničarskog društva” (https://izdanja.hkdrustvo.hr/drustvena/di/catalog/book/42).
Projekt “Europske knjižnice koje uče” (TELL - The Transforming European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati navedena načela i ciljeve te ih prevoditi u
svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri suvremene informacijske politike. Kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim) na sljedeće aktivnosti:
U projektu TELL, kojeg financira Europska Unija u okviru programa Erasmus+ s 400 000 eura, iz Hrvatske sudjeluju Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Osijek i Hrvatsko knjižničarsko društvo te niz visokoškolskih ustanova i organizacija civilnog društva iz Rumunjske (Rumunjsko knjižničarsko društvo je ujedno i glavni nositelj projekta), Francuske, Italije, Portugala, Grčke i Bugarske.
Hrvatsko knjižničarsko društvo će kroz nekoliko faza projekta raditi na razvoju nacionalne mreže stručnjaka, sudjelovati u izradi nastavnog plana i programa dviju zimskih škola te sudjelovati u procjenama nacionalnih politika razvijenih za provedbu Preporuke Vijeća Europe kao i strategije praćenja ESIF-a 2021.-2027. za knjižnice te buduće strategije za ESIF 2028.-2035.
Glavna obveza partnera s Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku vezana je uz organizaciju druge ljetne škole 2026. godine (prva će se organizirati tijekom 2025. u Grčkoj) na kojoj će se sudionici iz zemlje i inozemstva upoznati s Europskim strukturalnim fondovima te usvojiti znanja i vještine neophodne za njihovo korištenje.
Cjeloviti tekst na hrvatskom jeziku objavljen je u okviru “Niza Elektronička izdanja Hrvatskoga knjižničarskog društva” (https://izdanja.hkdrustvo.hr/drustvena/di/catalog/book/42).
Projekt “Europske knjižnice koje uče” (TELL - The Transforming European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati navedena načela i ciljeve te ih prevoditi u
svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri suvremene informacijske politike. Kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim) na sljedeće aktivnosti:
- promicanje sudjelovanja građana u razvoju demokratskog društva;
- podupiranje društvene uključenosti;
- prepoznavanje lokalnih potreba i promicanje UN-ovih ciljeva održivog razvoja u lokalnim zajednicama;
- poticanje razumijevanja i korištenja alata umjetne inteligencije među svim slojevima stanovništva;
- razvijanje otpornosti knjižnica i njihove sposobnosti suočavanja s nepredviđenim događajima, poput pandemija i drugih katastrofa;
- razvijanje sposobnosti knjižničnog osoblja za osiguravanje raznovrsnih izvora prihoda, kao što su europski strukturni fondovi i lokalna uprava zadužena za socijalnu politiku.
U projektu TELL, kojeg financira Europska Unija u okviru programa Erasmus+ s 400 000 eura, iz Hrvatske sudjeluju Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Osijek i Hrvatsko knjižničarsko društvo te niz visokoškolskih ustanova i organizacija civilnog društva iz Rumunjske (Rumunjsko knjižničarsko društvo je ujedno i glavni nositelj projekta), Francuske, Italije, Portugala, Grčke i Bugarske.
Hrvatsko knjižničarsko društvo će kroz nekoliko faza projekta raditi na razvoju nacionalne mreže stručnjaka, sudjelovati u izradi nastavnog plana i programa dviju zimskih škola te sudjelovati u procjenama nacionalnih politika razvijenih za provedbu Preporuke Vijeća Europe kao i strategije praćenja ESIF-a 2021.-2027. za knjižnice te buduće strategije za ESIF 2028.-2035.
Glavna obveza partnera s Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku vezana je uz organizaciju druge ljetne škole 2026. godine (prva će se organizirati tijekom 2025. u Grčkoj) na kojoj će se sudionici iz zemlje i inozemstva upoznati s Europskim strukturalnim fondovima te usvojiti znanja i vještine neophodne za njihovo korištenje.