Erasmus+ projekt TELL: Europske knjižnice koje uče

Sanjica Faletar
Dunja Marija Gabriel
Jasenka Pleško

sfaletar@ffos.hr, dgabriel@nsk.hr, jasenka.plesko@kgz.hr

Godine 2023. Vijeće Europe odobrilo je “Preporuku o knjižničnom zakonodavstvu i politici u Europi” (Preporuka CoE) u kojoj se opisuje suvremena vizija narodnih knjižnica kao ustanova čiji ciljevi podrazumijevaju slobodu izražavanja, slobodan pristup informacijama i demokratsko sudjelovanje građana, održivi razvoj, umjetnu inteligenciju te iznalaženje načina za rješavanje globalnih i lokalnih izazova.

Cjeloviti tekst na hrvatskom jeziku objavljen je u okviru “Niza Elektronička izdanja Hrvatskoga knjižničarskog društva” (https://izdanja.hkdrustvo.hr/drustvena/di/catalog/book/42).

Projekt “Europske knjižnice koje uče” (TELL - The Transforming European Learning Libraries) polazi od pretpostavke da je potrebno promovirati navedena načela i ciljeve te ih prevoditi u
svakodnevne prakse u knjižnicama kako bi one postale ključni akteri suvremene informacijske politike. Kako bi se to ostvarilo, knjižnice moraju preusmjeriti svoj fokus sa osiguravanja pristupa knjigama i drugim izvorima informacija (tiskanim i elektroničkim) na sljedeće aktivnosti:
  • promicanje sudjelovanja građana u razvoju demokratskog društva;
  • podupiranje društvene uključenosti;
  • prepoznavanje lokalnih potreba i promicanje UN-ovih ciljeva održivog razvoja u lokalnim zajednicama;
  • poticanje razumijevanja i korištenja alata umjetne inteligencije među svim slojevima stanovništva;
  • razvijanje otpornosti knjižnica i njihove sposobnosti suočavanja s nepredviđenim događajima, poput pandemija i drugih katastrofa;
  • razvijanje sposobnosti knjižničnog osoblja za osiguravanje raznovrsnih izvora prihoda, kao što su europski strukturni fondovi i lokalna uprava zadužena za socijalnu politiku.
Budući da se knjižnice u pojedinim europskim zemljama, uključujući i Hrvatsku, suočavaju s brojnim izazovima pri ostvarivanju navedenih ciljeva, a među kojima se posebno ističu potreba za stalnim razvojem vještina i kompetencija knjižničara te nedostatno financiranje na nacionalnoj i lokalnoj razini, u okviru TELL projekta planiraju se organizirati međunarodne ljetne škole i drugi oblici osposobljavanja i poučavanja knjižničara na nacionalnim razinama te raznovrsne aktivnosti senzibilizacije donositelja odluka i građana o navedenim zadaćama narodnih knjižnica u suvremenim društvima.

U projektu TELL, kojeg financira Europska Unija u okviru programa Erasmus+ s 400 000 eura, iz Hrvatske sudjeluju Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Osijek i Hrvatsko knjižničarsko društvo te niz visokoškolskih ustanova i organizacija civilnog društva iz Rumunjske (Rumunjsko knjižničarsko društvo je ujedno i glavni nositelj projekta), Francuske, Italije, Portugala, Grčke i Bugarske.

Hrvatsko knjižničarsko društvo će kroz nekoliko faza projekta raditi na razvoju nacionalne mreže stručnjaka, sudjelovati u izradi nastavnog plana i programa dviju zimskih škola te sudjelovati u procjenama nacionalnih politika razvijenih za provedbu Preporuke Vijeća Europe kao i strategije praćenja ESIF-a 2021.-2027. za knjižnice te buduće strategije za ESIF 2028.-2035.

Glavna obveza partnera s Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku vezana je uz organizaciju druge ljetne škole 2026. godine (prva će se organizirati tijekom 2025. u Grčkoj) na kojoj će se sudionici iz zemlje i inozemstva upoznati s Europskim strukturalnim fondovima te usvojiti znanja i vještine neophodne za njihovo korištenje.