Mrežne informacijsko-referalne usluge školskih knjižnica
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj je rada prikazati mrežne informacijsko-referalne usluge koje školske knjižnice pružaju učenicima, učiteljima i roditeljima tijekom redovne nastave i nastave na daljinu, s posebnim naglaskom na usluge školske knjižnice OŠ Jagode Truhelke iz Osijeka. Osim toga predstavit će se rezultati istraživanja analize sadržaja mrežnih stranica 257 školskih knjižnica Slavonije i Baranje koji se odnose na informacijsko-referalne usluge.
Pristup/metodologija. Rad se fokusira na prikaz informacijskih usluga školskih knjižnica primjenom metode analize sadržaja mrežnih stranica, istraživanja virtualnih školskih knjižnica i utvrđivanje informacijskih vještina knjižničara. Metodologija uključuje proučavanje sadržaja, analizu mrežnih mjesta, digitalnih zbirki, pretplatničkih baza podataka, e-knjiga i drugih mrežnih izvora.
Rezultati. Prikazane su raznovrsne mrežne informacijsko-referalne usluge koje školske knjižnice nude, uključujući mrežni pristup građi, videosnimke događanja, digitalne zbirke, pretplatničke baze podataka i e-knjige. Također se analizira uloga informacijskih vještina knjižničara u stvaranju virtualnih školskih knjižnica i usmjeravanju korisnika na digitalne knjižnične izvore i usluge.
Ograničenja. Ograničenja ovog rada mogu uključivati aspekte poput ograničenog opsega proučavanja (školske knjižnice određenog geografskog područja Slavonije i Baranje) te vremenskog ograničenja (2019. – 2022.), što može utjecati na praćenje dugoročnih promjena ili sezonskih varijacija u korištenju informacijsko-referalnih usluga. Nadalje zbog dinamičnosti informacijskih tehnologija brze promjene u tom području mogu značiti da neki rezultati istraživanja brzo zastarijevaju, a održavanje aktualnosti zahtijeva stalno praćenje novih trendova.
Praktična primjena. Praktična primjena ovog rada leži u razumijevanju kako školske knjižnice koriste informacijsko-referalne usluge da bi podržale učenje i nastavu, osobito u virtualnom okruženju. Ovaj rad nastoji ponuditi smjernice za unaprjeđenje virtualnih školskih knjižnica i pružanje učinkovitijih informacijsko-referalnih usluga.
Društveni značaj. Društveni značaj ovog rada ogleda se u naglašavanju uloge mrežnih stranica školskih knjižnica kao ključnih obrazovnih, informacijskih i kulturnih mrežnih središta, posebno u uvjetima nastave na daljinu nastave i zatvaranja škola i knjižnica tijekom pandemije bolesti COVID-19. Povećanje dostupnosti informacijsko-referalnih usluga doprinosi boljem obrazovanju učenika i kvalitetnijoj podršci nastavnicima.
Originalnost/vrijednost. Vrijednost rada ogleda se u pružanju uvida u prakse školskih knjižnica te naglašavanju važnosti informacijskih vještina knjižničara u digitalnom dobu.
Article Details
This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
Reference
Bosančić, B. (2010). Online referentne usluge: pregled razvoja u teoriji i praksi. Vjesnik bibliotekara Hrvatske 53, 1(2010), 64-86. [citirano: 2024–01–08]. Dostupno i na: https://hrcak.srce.hr/file/120896
Kahan, D. and T. L. McKenzie (2020). School websites: a physical education and physical activity content analysis. Journal of School Health, 90, 1: 47-55. DOI: 10.1111/josh.12851
Mesić Muharemi, N.; Z. Renić i J. Strija (2021). Školske knjižnice u virtualnom svijetu. Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 64, 1: 303-317. [citirano: 2024-01-07]. Dostupno na: https://doi.org/10.30754/vbh.64.1.847
Sekirica, V. i T. Grmuša (2021). Uloga informacije u suvremenoj medijskoj komunikaciji. In medias res, 10, 19: 3219-3238. Dostupno na: https://doi.org/10.46640/imr.10.19.15
Stojanovski, J. (2011). Analiza sadržaja Web stranica visokoškolskih knjižnica s pokazateljima razvoja digitalne knjižnice. [Doktorska disertacija]. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu. [citirano: 2024-01-07]. Dostupno na: http://fulir.irb.hr/414/1/PHD_Stojanovski2011.pdf
Purgar, M. (2021). Analiza sadržaja mrežnih stranica školskih knjižnica Slavonije i Baranje. [Doktorska disertacija]. Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.
Rendulić, A. (2020). Are Croatian school library websites appropriate for children and youth? Život i škola, 66, 2: 63-70. [citirano: 2024–0–07]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/file/370435
Mrežna mjesta
Osnovna škola “Grigor Vitez” Osijek. Dostupno na: http://os-gvitez-os.skole.hr/
Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek. Dostupno na: http://os-jtruhelke-os.skole.hr/
Knjižnica OŠ Jagode Truhelke. Dostupno na: https://knjiznicajt.wordpress.com/
Digitalna brošura knjižnice OŠ Jagode Truhelke. Dostupno na: https://www.canva.com/design/DAEJRIrDOAQ/0wAgBvyjGh9kCTKrAzXGKA/view?utm_content=DAEJRIrDOAQ&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
Lektire-razni materijali. Dostupno na: https://padlet.com/irena_bando10/lektire-razni-materijali-ggpy6eumlr44592