Složena informacijska pretraživanja u Gradskoj knjižnici Rijeka – anketno pilot-istraživanje zadovoljstva korisnika

Main Article Content

Jelena Stipetić Šušak
Maja Čabrijan

Sažetak

Cilj. Cilj je rada razložiti načine djelovanja Središnjeg odjela struke i publicistike Gradske knjižnice Rijeka u rješavanju složenih informacijskih zahtjeva korisnika te dobiti uvid u zadovoljstvo korisnika ponuđenom uslugom.


Metodologija. Pilot-istraživanje zadovoljstva korisnika uslugom složenog pretraživanja informacijskih upita provedeno je metodom ankete. Za anketiranje se koristio online anketni upitnik (Google obrazac), a provedeno je od 19. rujna do 17. listopada 2022. godine. Istraživanje je obuhvatilo 52 ili 60 % korisnika složenog informacijskog pretraživanja.


Rezultati. Rezultati istraživanja pokazali su da su korisnici zadovoljni dobivenom uslugom složenog informacijskog pretraživanja u Gradskoj knjižnici Rijeka. Također su ukazali na različita očekivanja različitih tipova korisnika jedne narodne knjižnice s obzirom na svrhu informacijskog pretraživanja i potrebu individualnog pristupa svakom korisniku. Uočljiva je i promjena u korisničkom poznavanju informacijskih izvora te potreba stalnog stručnog usavršavanja knjižničara u tom području.


Društvena korisnost. Način rada na složenim informacijskim pretraživanjima narodnih knjižnica nije usustavljen, pa je ovaj rad pokazatelj specifičnosti načina rada Gradske knjižnice Rijeka. Rad može biti smjernica drugim narodnim knjižnicama kako pretraživati složene informacije, a i samoj Gradskoj knjižnici Rijeka može poslužiti kao korektiv u onome što bi valjalo unaprijediti.

Article Details

Kako citirati
Stipetić Šušak, J., & Čabrijan, M. (2024). Složena informacijska pretraživanja u Gradskoj knjižnici Rijeka – anketno pilot-istraživanje zadovoljstva korisnika. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 67(2), 179–198. https://doi.org/10.30754/vbh.67.2.1192
Rubrika
Članci

Reference

Arnold, M, M. Goldschmitt; T. Rigotti (2023). Dealing with information overload: a comprehensive review. Front Psychol. 14:1122200. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1122200. PMID: 37416535; PMCID: PMC10322198 [citirano 2023-09-25]. Dostupno na: https://elearningindustry.com/a-deep-dive-into-the-shrinking-attention-span

Bano, S.; M. Mehraj; R. Ikhlaq. (2019). Librarians and their distinctive personality traits in the 21st century digital era. Library Philosophy and Practice. [citirano 2023-09-08]. Dostupno na: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5972&context=libphilprac

Bethesda statement on open access publishing : summary of the april 11, 2003, meeting on open access publishing. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: https://www.ouvrirlascience.fr/wp-content/uploads/2019/03/Bethesda-Statement-on-Open-Access-Publishing.pdf

Berlin declaration on open access to knowledge in the sciences and humanities. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration

Bogdanović, D. (2016) Otvoreni pristup i autorsko pravo. Bosniaca. 21 : 15-18. (citirano 2023-07-22). Dostupno i na: https://hrcak.srce.hr/file/316326

Bosančić, B. (2010). Online referentne usluge : pregled razvoja u teoriji i praksi. Vjesnik bibliotekara Hrvatske 53, 1: 64-86.[citirano 2023-09-02]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/81292

Budapest Declaration on the Right of Access to Information. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: https://www.access-info.org/wp-content/uploads/Budapest_Declaration.pdf

Budapest open access initiative. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read/

CSSU. Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu. Centar za stalno stručno usavršavanje knjižničara. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: http://cssu.nsk.hr/

Drake, K. (2022). How has the pandemic changed our behavior?. Medical News Today [citirano 2023-09-22]. Dostupno na: https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-has-the-pandemic-changed-our-behavior

Edmunds, A., A. Morris. (2000). The problem of information overload in business organisations: a review of the literature. International Journal of Information Management 20, 1:17-28 [citirano 2023-09-18]. Dostupno na: https://doi.org/10.1016/S0268-4012(99)00051-1

Hebrang Grgić, I. Otvorenost u znanosti i visokom obrazovanju. Zagreb : Školska knjiga, 2018.

Hibert, M. (2021). Slobodan pristup informacijama dvadeset godina poslije. Neutralnost interneta, zero-rating i slobodan pristup informacijama / 19. okrugli stol Neutralnost interneta, zero-rating i slobodan pristup informacijama, [Zagreb, 10. prosinca 2019.] i 20. okrugli stol Dva desetljeća okruglih stolova o slobodnom pristupu informacijama, [Online platforma Zoom, 10. prosinca 2020.] ; uredile Silvija Perić i Annemari Štimac . 19-20 : 75-78.

Horvat, A. Hrvatsko knjižničarsko društvo i slobodan pristup informacijama. (citirano 2023-07-05). Dostupno na: http://www.ffzg.unizg.hr/infoz/dzs/text/HKD_sl_prist_inf.pdf

Hrvatska deklaracija o otvorenom pristupu : listopad 2012. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: http://www.uaos.unios.hr/artos/Hrvatska_deklaracija_o_otvorenom_pristupu.pdf

Hsu, S. (2023). Attention spans dwindle due to social media use [citirano: 2023-09-18]. Dostupno na: https://standard.asl.org/22338/opinions/attention-spans-dwindle-due-to-social-media-use/

IFLA: (2002). IFLA-in manifest o Internetu. [citirano 2023-09-01]. Dostupno na: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/faife/publications/policy-documents/internet-manifesto-hr.pdf

IFLA Statement on open access – clarifying IFLA’s position and strategy. (citirano 2023-07-22). Dostupno na: https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/2030/1/ifla-statement-on-open-access.pdf

Katz, William A. (2022). Introduction to reference work. 8th ed. New York [etc.] : McGraw-Hill, 2002.

Lazić_Lasić, J., S. Špiranec, S.; M. Banek Zorica (2012). Izgubljeni u novim obrazovnim okruženjima – pronađeni u informacijskom opismenjivanju. Medijska istraživanja, 18, 1: 125-142. [citirano 2023-09-23]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/85384

Machala, D. (2009). Ishodi učenja u nacionalnom programu trajne izobrazbe knjižničara. Cjeloživotno učenje knjižničara : ishodi učenja i fleksibilnost / ur. A. Horvat i D. Machala : 41 – 54.

Machala, D. (2015). Knjižničarske kompetencije : pogled na razvoj profesije. Zagreb : Nacionalna i sveučilišna knjižnica.

Machala, D. (2009). Knjižničarske kompetencije i trajna izobrazba knjižničara u Hrvatskoj : iz perspektive dionika na tržištu rada. Cjeloživotno učenje knjižničara : ishodi učenja i fleksibilnost / ur. A. Horvat i D. Machala : 83 – 124.

Machala, D.; Nebesny, T.; Horvat, A. (2009). Kompetencijska matrica. Cjeloživotno učenje knjižničara : ishodi učenja i fleksibilnost / ur. A. Horvat i D. Machala : 125 – 131.

Machala, D.; Horvat, A. (2009). Nacionalni program trajne izobrazbe knjižničara temeljen na ishodima učenja : prema priznavanju neformalnog obrazovanja knjižničara. Cjeloživotno učenje knjižničara : ishodi učenja i fleksibilnost / ur. A. Horvat i D. Machala : 151 – 162.

Mrežni informacijski sustav Zaki : statistički podaci Gradske knjižnice Rijeka. (2022).

NSK. Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu. (2019.). Pravilnik i priručnik za predmetne odrednice: H 370 Širi, uži i srodni pojmovi. [citirano 2023-09-03]. Dostupno na: http://ps.nsk.hr/helpdoc/H370Siriuziisrodnipojmovi.html

ODLUKA o stjecanju statusa i pravima korisnika CARNeta, koja proizlaze iz djelatnosti CARNeta propisanih člankom 4. Uredbe o osnivanju Hrvatske akademske i istraživačke mreže. Narodne novine, 16, 1995. (citirano 2023-07-05). Dostupno na: https://www.carnet.hr/wp-content/uploads/2019/01/Odluka-i-dopuna-odluke-MZOS-a-o-stjecanju-statusa-i-pravima-korisnika-CARNET-a.pdf

Open access policy concerning UNESCO publications. (citirano 2023-07-25). Dostupno na: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000220872

Poropat, G., Marušić, M., i Štimac, D. (2017). Sustavno pretraživanje baza podataka. Medicina Fluminensis, 53, 4: 454-460. https://doi.org/10.21860/medflum2017_187365

Sečić, D. (1995). Informacijska služba u knjižnici. Rijeka: Naklada Benja.

SLA. Kompetencije informacijskih stručnjaka 21. stoljeća (citirano 2023-01-14). Dostupno na: https://www.nsk.hr/cuk/dokumenti/SLA%20kompetencije.pdf

Stojanovski, J. (2007.) Online baze podataka: priručnik za pretraživanje: najvažnije svjetske baze podataka dostupne hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj zajednici. 2. dopunjeno i prerađeno izd. Zagreb : Hrvatska akademska istraživačka mreža - CARNet. Dostupno na:.https://fulir.irb.hr/4516/1/147929.1_prirucnik_online-baze.pdf

Špiranec, S. Informacijska pismenost - ključ za cjeloživotno učenje. (2003). Edupoint časopis: časopis o primjeni informacijskih tehnologija u obrazovanju 3. [citirano 2023-09-12]. Dostupno na: http://edupoint.carnet.hr/casopis/17/clanci/1.html

Špiranec, S.; J. Lasić-Lazić. (2005). Obrazovna uloga knjižnica, priprema građana za Europu znanja. Vjesnik bibliotekara Hrvatske 48, 1: 46-55. [citirano 2023-09-05]. Dostupno na: http://www.hkdrustvo.hr/datoteke/141/vbh/God.48

Upute za pretraživanje baza. Sveučilište u Zadru: Sveučilišna knjižnica [citirano 2023-09-15]. Dostupno na: https://www.unizd.hr/sveucilisnaknjiznica/baze-podataka/upute

Vlašiček, D.; Flis, I. (2021). Otvorena znanost : kratak pregled pokreta i metodološkog značaja. Forum. 51, 3 : 507 – 516. (citirano 2023-08-02). Dostupno i na: https://hrcak.srce.hr/file/391351

Vrana, R. (2004). Knjižnice u 21. stoljeću: jamstvo kvalitete i podrška učenju u elektroničkom okružju. CARNet – Časopis Edupoint 4, 29. [citirano 2023-09-26]. Dostupno na: http://eprints.rclis.org/5772/1/Vrana_Edupoint_29.pdf

Živković, D. (2014). Dostupnost knjige u 21. stoljeću. Slobodan pristup informacijama : 13. i 14. okrugli stol : zbornik radova / uredile Tea Grašić-Kvesić i Ivana Hebrang Grgić. 13-14 : 7-15.