Studentska perspektiva uloge knjižničara u procesu traženja informacija Rezultati istraživanja
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj je dobiti dublji uvid u fenomen pružanja pomoći studentima u traženju informacija iz perspektive studenata kao knjižničnih korisnika koji se knjižničarima obraćaju za pomoć pri obavljanju zadataka određenih nastavom koji zahtijevaju traženje i korištenje informacija.
Pristup/metodologija. Prikazani su rezultati istraživanja provedenog metodom polustrukturiranog intervjua s 20 studenata prijediplomskih i diplomskih studija s pet hrvatskih sveučilišta. Fokus je na fenomenu pomoći u traženju informacija koji se promatra iz studentske perspektive koristeći primarno fenomenografiju kao istraživački pristup. Osim studentskog doživljaja pomoći u traženju informacija, istražuje se studentska perspektiva važnosti procesa traženja, očekivanja od pomoći knjižničara te poteškoće s
kojima se studenti susreću pri traženju informacija. Navedene perspektive čine kontekst koji je važan za razumijevanje fenomena pomoći u procesu traženja informacija.
Rezultati. Rezultati istraživanja pokazali su da studenti prepoznaju važnost procesa traženja informacija te smatraju da tražeći informacije usvajaju nova znanja i vještine. Od knjižničara očekuju širok spektar pomoći – od pomoći vezane za izvore (upućivanje na izvore i relevantne radove) do pomoći vezane uz sam proces traženja informacija (poučavanje i savjetovanje pri traženju informacija). Pomoć knjižničara doživljavaju kao: (1) potporu u traženju, (2) otkrivanje (korisnih) radova, (3) „instant“ pomoć u traženju i (4) olakšavanje traženja. U radu se, nakon uvida u teorijska polazišta, predstavljaju dobivene kategorije percepcija i doživljaja studenata.
Praktična primjena. Sadržaj ovoga članka može pomoći knjižničarima u razumijevanju i pružanju pomoći studentima u traženju informacija, kao i planiranju razvoja informacijskih usluga u sveučilišnim i drugim visokoškolskim knjižnicama.
Originalnost/vrijednost. Ovo istraživanje donosi uvid u percepcije i očekivanja studenata od pomoći knjižničara u procesu traženja informacija i načina doživljaja takve pomoći, koje u kontekstu hrvatskih visokoškolskih i sveučilišnoj knjižnica nije dosad provedeno. Kategorije dobivene ovim istraživanjem otvaraju prostor za daljnje proučavanje studentskih perspektiva fenomena pomoći knjižničara u procesu traženja informacija, kao i općenito usluga pružanja pomoći studentima u procesu traženja informacija kao dijela akademskog obrazovnog procesa.
Rad je nastao na temelju doktorskog rada Dore Rubinić koji je napisan pod naslovom „Pružanje pomoći studentima u procesu traženja informacija: Modaliteti sudjelovanja knjižničara“ pod mentorskim vodstvom prof. dr. sc. Ivanke Stričević. Disertacija je obranjena na Sveučilištu u Zadru 2021. godine.
Article Details
This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
Alexandersson, M.; Limberg, L. (2003). Constructing meaning through information artefacts. The New Review of Information Behaviour Research 4, 1: 17-30. https://doi.org/10.1080/14716310310001631417
American Library Association (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: https://alair.ala.org/handle/11213/7668
Association of College and Research Libraries (ACRL) (2015). Framework for Information Literacy for Higher Education. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/Framework_ILHE.pdf
Bates, M. J. (2006). An Introduction to Metatheories, Theories, and Models. In: Theories of information behavior, K. E. Fisher, S. Erdelez, L. McKechnie (eds). Medford: American Society for Information Science and Technology, Information Today, 1-24.
Bruce, C. (2008). Informed learning. Chicago: Association of College and Research Libraries.
Case, D. O.; Given, L. M. (2016). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior. 4nd ed. Bingley: Emerald.
Chung, J. S.; Neuman, D. (2007). High school students' information seeking and use for class projects. Journal of the American Society for Information Science and Technology 58, 10: 1503-1517. https://doi.org/10.1002/asi.20637
Diehm. R.; Lupton, M. (2014). Learning information literacy. Information Research 19, 1. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://InformationR.net/ir/19-1/paper607.html
Eckel, E. (2007). Fostering Self-Regulated Learning at the Reference Desk. Reference & User Services Quarterly 47, 1: 16-20. https://doi.org/10.5860/rusq.47n1.16
Edwards, S. L.; Bruce, C. S. (2004). The assignment that triggered change: assessment and the relational learning model for generic capabilities. Assessment & Evaluation in Higher Education 29, 2: 141-157. https://doi.org/10.1080/0260293042000188447
George, C.; Bright, A.; Hurlbert, T.; Linke, E. C.; Clair, G. S.; Stein, J. (2006). Scholarly use of information: graduate students’ information seeking behaviour. Information Research 11, 4. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://InformationR.net/ir/11-4/paper272.html
Head, A.; Eisenberg, M. (2010). Assigning Inquiry: How Handouts for Research Assignments Guide Today's College Students: Project Information Literacy Progress Report. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2281494
Holliday, W.; Li, Q. (2004). Understanding the Millennials: updating our knowledge about students. Reference Services Review 32, 4: 356-366. https://doi.org/10.1108/00907320410569707
Katz, W. A. (2002). Introduction to reference work. Vol. 2. Boston: McGraw-Hill.
Kuhlthau, C. C. (2004). Seeking meaning: A process approach to library and information services. 2. izd. Westport: Libraries Unlimited.
Limberg, L. (1999a). Experiencing information seeking and learning: a study of the interaction between two phenomena. Information Research 5, 1. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://informationr.net/ir/5-1/paper68.html
Limberg, L. (1999b). Three conceptions of information seeking and use. In: Exploring the contexts of information behaviour. Proceedings of the Second international conference on research in Information Needs, seeking and use in different contexts 1999, T. D. Wilson, D. K. Allen. (eds). Sheffield. London: Taylor Graham, 116-135.
Limberg, L. (2007). Learning assignment as task in information seeking research. Information Research 12, 1. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://InformationR.net/ir/12-1/colis/colis28.html
Limberg, L. B. (2008). Phenomenography. In: The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods, L. M. Given (eds). Thousand Oaks: SAGE Publications, 612-615.
Limberg, L.; Alexandersson, M.; Lantz-Andersson, A. (2008). To Be Lost and to Be a Loser through the Web. In: Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, methods, and ethical issues, T. Hansson (eds). Hershey: Information Science Reference.
Limberg, L.; Alexandersson, M. (2010). Learning and Information Seeking. In: Encyclopedia of Library and Information Sciences, M. Bates, M. N. Maack (eds). 3nd ed. New York: Taylor and Francis Group, 3252-3263.
Lupton, M. (2008). Information literacy and learning. Adelaide: Auslib Press.
Mackey, T. P.; Jacobson, T. E. (2011). Reframing Information Literacy as a Metaliteracy. College & Research Libraries 72, 1: 62-78. https://doi.org/10.5860/crl-76r1
Mackey, T. P.; Jacobson, T. E. (2014). Metaliteracy: Reinventing Information Literacies To Empower Learners. London: Facet publishing.
Mackey, T. P.; Jacobson, T. E. (2016). Metaliteracy in practice. London: Facet Publishing.
Magi, T. J.; Mardeusz, P. E. (2013). Why Some Students Continue to Value Individual, Face-to-Face Research Consultations in a Technology-Rich World. College & Research Libraries 74, 6: 605-618. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: https://scholarworks.uvm.edu/libfacpub/14
McGregor, J. H.; Streitenberger, D. C. (2004). Do scribes learn? Copying and information use. In: Youth Information Seeking Behavior: Theories, Models, and Issues, M. K. Chelton, C. Cool (eds). The Scarecrow Press: Oxford, 95-118.
Rubinić, D. (2021). Pružanje pomoći studentima u procesu traženja informacija: modaliteti sudjelovanja knjižničara (disertacija). Zadar: Sveučilište u Zadru. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:162:153337
Rubinić, D. (2022). Pružanje pomoći studentima u procesu traženja informacija kao usluga visokoškolskih knjižnica u Republici Hrvatskoj. Vjesnik bibliotekara Hrvatske 65, 1: 91-128. https://doi.org/10.30754/vbh.65.1.939
Slišković, A. (2017). Kvalitativne istraživačke metode u psihologiji: Nastavni materijali. Zadar: Sveučilište u Zadru. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: http://www.unizd.hr/Portals/12/pdf/Nastava/KIMP.pdf
Stričević, I.; Rubinić, D. (2023). Librarians’ assistance to students in the information seeking process: Perspectives of higher education teachers and librarians. The Journal of Academic Librarianship 49, 1, 102629. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102629
Tanni, M.; Sormunen, E. (2008). A critical review of research on information behavior in assigned learning tasks. Journal of Documentation 64, 6: 893-914. https://doi.org/10.1108/00220410810912442
Yates, C.; Partridge, H.; Bruce, C. (2009). Learning wellness: how ageing Australians experience health information literacy. The Australian Library Journal 58, 3: 269-285. https://doi.org/10.1080/00049670.2009.10735905
Yates, C.; Partridge, H.; Bruce, C. (2012). Exploring information experiences through phenomenography. Library and Information Research 36, 112: 96-119. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: https://www.lirgjournal.org.uk/index.php/lir/article/view/496
Yevelson-Shorsher, A.; Bronstein, J. (2018). Three Perspectives on Information Literacy in Academia: Talking to Librarians, Faculty, and Students. College & Research Libraries 79, 4: 535-553. [citirano: 2023–12–01]. Dostupno na: https://crl.acrl.org/index.php/crl/article/view/16728