Analiza upotrebljivosti mrežnih stranica knjižnica Metode, sadržaj i kulturološke odrednice
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Rad daje pregled dosadašnjih istraživanja o upotrebljivosti mrežnih stranica visokoškolskih, specijalnih i nacionalnih knjižnica u svijetu od samih početaka do danas s ciljem odgovora na istraživačka pitanja: koje su metode najčešće korištene u analizama upotrebljivosti mrežnih stranica, koji se elementi sadržaja mrežnih stranica analiziraju te postoje li razlike u rasporedu i broju elemenata sadržaja mrežnih stranica kod analiziranih istraživanja ovisno o kulturološkom podrijetlu ispitanika (poput razlika između naroda i kultura), odnosno geografskom položaju knjižnice (npr. razlike među različitim kontinentima i državama) i vrsti knjižnice.
Metodologija. Istraživanje je provedeno metodom analize sadržaja 70 istraživanja provedenih na 7 kontinenata nad ukupno 170 mrežnih stranica visokoškolskih, nacionalnih i specijalnih knjižnica od 1999. do 2022. godine. U analizi je definirana pripadnost knjižnica prema vrsti i geografskom smještaju te su analizirane metode korištene u istraživanjima, a potom i elementi sadržaja mrežnih stranica knjižnica.
Rezultati. Najučestalije su mjere korištene u istraživanjima anketni upitnici i analiza sadržaja kod svih triju tipova knjižnica, a najčešće su se analizirali: katalog, opće informacije, elektronički izvori i usluge. Prema vrsti knjižnice, utvrđeno je postojanje analiziranih elemenata koji su specifični za pojedinu vrstu knjižnice, no nisu uočene značajne razlike u rasporedu i broju elemenata sadržaja mrežnih stranica kod analiziranih istraživanja ovisno o kulturološkom podrijetlu ispitanika i vrsti knjižnice.
Ograničenja. Istraživanje je obuhvatilo samo objavljena istraživanja na engleskom jeziku.
Praktična primjena. Saznanja dobivena ovim istraživanjem daju smjernice za poboljšanje mrežnih stranica knjižnica, a predložena daljnja istraživanja mogu pridonijeti poboljšanju mrežnih stranica svih vrsta knjižnica.
Društvena vrijednost. Provedeno istraživanje donosi uvid u dosadašnje spoznaje o testiranju upotrebljivosti mrežnih stranica visokoškolskih, nacionalnih i specijalnih knjižnica, ukazuje na važnost testiranja upotrebljivosti mrežnih stranica i nudi smjer za daljnja istraživanja.
Article Details
This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.