Od „lista s brojevima“ do bežičnog barkod čitača iskustva provođenja revizija i otpisa na primjeru knjižnice III. Gimnazije Osijek
Main Article Content
Sažetak
Cilj: Cilj je rada prikazati iskustvo provedbe revizije i otpisa u knjižnici III. Gimnazije Osijek tijekom posljednjih trideset godina u odnosu na povijesni razvoj knjižnične zbirke i nekoliko promjena pravilnika o reviziji i otpisu te primjene različitih postupaka revizije.
Pristup/metodologija: Pošavši od prikaza povijesnog razvoja knjižnice III. Gimnazije Osijek, problematizira se iskustvo provođenja revizija i otpisa od 1994. godine, kada je od osnutka škole proveden prvi otpis, do posljednjeg otpisa iz 2024. godine. Revizije i otpisi provedeni su različitim postupcima u skladu s relevantnim propisima koji su tada bili na snazi: Naputak za provođenje revizije i otpisa građe u knjižnicama Republike Hrvatske (Naputak, 1992), Pravilnik o reviziji i otpisu (Pravilnik o reviziji, 2002) i Pravilnik o zaštiti, reviziji i otpisu knjižnične građe (Pravilnik o zaštiti, 2023). Na temelju analize službenih dokumenata prikazuje se utjecaj različitih načina knjižničnog poslovanja na metode provođenja revizije i otpisa: ručno s „listama s brojevima“ od 1 do 1000, računalnim upisivanjem inventarnog broja ili bežičnim čitačem.
Rezultati: U radu se ukazuje na okolnosti i poteškoće provođenja revizije i otpisa u školskim knjižnicama u kojima je zaposlen samo jedan knjižničar, a članovi Povjerenstva za reviziju i otpis ne poznaju pravila knjižničnog poslovanja. Dodatan problem je taj što u školskim knjižnicama često nije proveden postupak primopredaje dužnosti osoba zaduženih za knjižnični fond.
Praktična primjena: Rad kao primjer dobre prakse može potaknuti članove školske knjižničarske zajednice i sve knjižničare koji su jedini zaposleni u knjižnici, da pristupe reviziji i otpisu knjižnične građe u knjižnici kao jednom od redovitih poslova kojim se pridonosi izgradnji, upravljanju i evaluaciji knjižničnog fonda i potrebno ga je provesti u skladu s propisima bez obzira na uvjete u kojima se provodi.
Originalnost/vrijednost: Vrijednost rada je u tome što je prvi puta provedena analiza okolnosti i poteškoća provođenja revizije i otpisa u školskim knjižnicama. Rezultat analize mogao bi poslužiti u izradi detaljnih preporuka za provođenje revizije u svim vrstama knjižnica s jednim zaposlenikom.
Article Details

This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.