Od „lista s brojevima“ do bežičnog barkod čitača iskustva provođenja revizija i otpisa na primjeru knjižnice III. Gimnazije Osijek

Main Article Content

Sanja Galic

Sažetak

Cilj: Cilj je rada prikazati iskustvo provedbe revizije i otpisa u knjižnici III. Gimnazije Osijek tijekom posljednjih trideset godina u odnosu na povijesni razvoj knjižnične zbirke i nekoliko promjena pravilnika o reviziji i otpisu te primjene različitih postupaka revizije.


Pristup/metodologija: Pošavši od prikaza povijesnog razvoja knjižnice III. Gimnazije Osijek, problematizira se iskustvo provođenja revizija i otpisa od 1994. godine, kada je od osnutka škole proveden prvi otpis, do posljednjeg otpisa iz 2024. godine. Revizije i otpisi provedeni su različitim postupcima u skladu s relevantnim propisima koji su tada bili na snazi: Naputak za provođenje revizije i otpisa građe u knjižnicama Republike Hrvatske (Naputak, 1992), Pravilnik o reviziji i otpisu (Pravilnik o reviziji, 2002) i Pravilnik o zaštiti, reviziji i otpisu knjižnične građe (Pravilnik o zaštiti, 2023). Na temelju analize službenih dokumenata prikazuje se utjecaj različitih načina knjižničnog poslovanja na metode provođenja revizije i otpisa: ručno s „listama s brojevima“ od 1 do 1000, računalnim upisivanjem inventarnog broja ili bežičnim čitačem.


Rezultati: U radu se ukazuje na okolnosti i poteškoće provođenja revizije i otpisa u školskim knjižnicama u kojima je zaposlen samo jedan knjižničar, a članovi Povjerenstva za reviziju i otpis ne poznaju pravila knjižničnog poslovanja. Dodatan problem je taj što u školskim knjižnicama često nije proveden postupak primopredaje dužnosti osoba zaduženih za knjižnični fond.


Praktična primjena: Rad kao primjer dobre prakse može potaknuti članove školske knjižničarske zajednice i sve knjižničare koji su jedini zaposleni u knjižnici, da pristupe reviziji i otpisu knjižnične građe u knjižnici kao jednom od redovitih poslova kojim se pridonosi izgradnji, upravljanju i evaluaciji knjižničnog fonda i potrebno ga je provesti u skladu s propisima bez obzira na uvjete u kojima se provodi.


Originalnost/vrijednost: Vrijednost rada je u tome što je prvi puta provedena analiza okolnosti i poteškoća provođenja revizije i otpisa u školskim knjižnicama. Rezultat analize mogao bi poslužiti u izradi detaljnih preporuka za provođenje revizije u svim vrstama knjižnica s jednim zaposlenikom.

Article Details

Kako citirati
Galic, S. (2025). Od „lista s brojevima“ do bežičnog barkod čitača: iskustva provođenja revizija i otpisa na primjeru knjižnice III. Gimnazije Osijek. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 68(1), 327–344. https://doi.org/10.30754/vbh.68.1.1340
Rubrika
Članci