Informacijsko ponašanje LGBTIQ+ studenata tijekom 'coming out' procesa i uloga knjižnice u pružanju podrške

Main Article Content

Ida Kardum
Alica Kolarić
http://orcid.org/0000-0001-9704-7312
Mate Juric
https://orcid.org/0000-0003-4153-3594

Sažetak

Cilj. Cilj je rada predstaviti istraživanje informacijskih praksi LGBTIQ+ studenata Sveučilišta u Zadru tijekom procesa prepoznavanja, prihvaćanja i dijeljenja s drugima vlastite seksualne orijentacije, odnosno coming out-procesa. Rezultati istraživanja otkrivaju oblike informacijskih praksi koje studenti primjenjuju tijekom tog procesa i izvore kojima se koriste kako bi pribavili potrebne informacije. Osim toga istraživanje otkriva stavove studenata o podršci koju knjižnice mogu pružiti LGBTIQ+ korisnicima.


Metoda. Pristup istraživanju kvalitativan je, a rezultati su prikupljeni metodom polustrukturiranih intervjua u kojima je sudjelovalo osam LGBTIQ+ studenata.


Rezultati. Studenti pribavljaju informacije koje im pomažu tijekom coming-out procesa dijeljenjem informacija u zajednicama LGBTIQ+ osoba te aktivnim traženjem


i slučajnim nailaženjem na potrebne informacije. Opasnost od neželjenog otkrivanja vlastitog seksualnog identiteta i od pribavljanja negativnih informacija koje mogu izazvati osjećaj uznemirenosti navodi studente na izbjegavanje informacija. Glavni izvor informacija kojim se studenti služe jest internet, a informacije također pribavljaju od prijatelja, poznanika i drugih izvora. Izvor informacija koji bi studenti preporučili LGBTIQ+ osobama kojima je potrebna pomoć jest YouTube platforma. Nadalje studentima nedostaju vjerodostojne informacije, što ponekad otežava coming out-proces. Iako se ne koriste knjižnicama za pribavljanje potrebnih informacija, neki od sugovornika smatraju da knjižnice mogu postati sigurna mjesta koja nude informacijske usluge i programe posvećene pitanjima seksualnih manjina.


Ograničenja. Rezultati izražavaju stajališta i prakse sugovornika u istraživanju, studenata Sveučilišta u Zadru i ne predstavljaju populaciju LGBTIQ+ mladih koji žive u drugim okružjima.


Društveni značaj. Rad ukazuje na važnost odgovaranja na potrebe jedne manjinske skupine i ulogu koju knjižnice mogu imati u ostvarivanju društvene uključenosti LGBTIQ+ mladih.


Originalnost/vrijednost. Hrvatska stručna i znanstvena zajednica nisu se dosad bavile ovom temom, pa se originalnost i vrijednost rada očituju u skretanju pažnje na potrebe LGBTIQ+ mladih korisnika informacija.

Article Details

Kako citirati
Kardum, I., Kolarić, A., & Juric, M. (2025). Informacijsko ponašanje LGBTIQ+ studenata tijekom ’coming out’ procesa i uloga knjižnice u pružanju podrške. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 68(1), 51–80. https://doi.org/10.30754/vbh.68.1.1346
Rubrika
Članci
Biografija autora

Alica Kolarić, Odjel za informacijske znanosti, Sveučilište u Zadru

Alica Kolarić is a postdoctoral researcher at the University of Zadar, Department of Information Sciences.