Korištenje digitalnih tehnologija i čitateljske navike kod djece iz perspektive roditelja, s posebnim osvrtom na edukativnu aplikaciju za djecu Knjižnice i čitaonice „Fran Galović“ Koprivnica
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj provedenog istraživanja jest na temelju mišljenja roditelja djece od četiri do devet godina ispitati navike korištenja digitalnih tehnologija kod djece, uz poseban fokus na navike čitanja i ulogu aplikacije „Mitska bića – digitalna priča“ u poticanju čitanja. Svrha ovoga rada jest omogućiti bolje razumijevanje navika korištenja digitalnih tehnologija i planiranje smjernica za knjižničare i roditelje kako ponuditi kvalitetne digitalne sadržaje koji mogu poticati čitanje kod djece.
Metodologija. Istraživanje je provedeno tijekom rujna i listopada 2023. godine metodom online upitnika na uzorku od 107 roditelja djece od četiri do devet godina na području grada Koprivnice i okolice. Anketni upitnik obuhvaćao je ukupno 44 pitanja o digitalnim navikama djeteta kod kuće, korištenju spomenute aplikacije te stavovima roditelja prema tehnologijama.
Rezultati. Djeca od četiri do devet godina pred zaslonima borave u prosjeku dva sata dnevno, najčešće gledajući TV. Digitalne tehnologije najviše koriste za gledanje animiranih filmova, a čitanje im je na četvrtom mjestu. Roditelji rijetko potiču djecu da koriste digitalne tehnologije za čitanje, većina njih ograničava vrijeme boravka pred zaslonima i kontrolira sadržaje koje djeca koriste tako što biraju dobno primjerene sadržaje. Stav roditelja o digitalnim tehnologijama uglavnom je neutralan. S aplikacijom
„Mitska bića – digitalna priča“ upoznato je 43 % ispitanika. Većina roditelja smatra da ta aplikacija može potaknuti razvoj predvještina neophodnih za čitanje, kao i vještina čitanja. Smatraju da je sigurna za korištenje, a 87 % roditelja preporučilo bi aplikaciju drugima.
Ograničenja. Istraživanjem je ispitana percepcija roditelja, dok je za detaljnije uvide potrebno analizirati iskustva korištenja aplikacije iz perspektive djeteta te ih dopuniti objektivnim mjerenjima aktivnosti. Također, u budućim istraživanjima potrebno je ispitati mišljenja i navike većeg broja roditelja čija djeca nisu učlanjena u knjižnicu.
Praktična primjena. Istraživanje može poslužiti roditeljima, odgajateljima i knjižničarima prilikom odabira i preporuka edukativnih aplikacija za djecu kako bi djeca usvojila što bolje digitalne prakse.
Originalnost/vrijednost. Budući da je malo istraživanja u Hrvatskoj o poticanju čitanja kod djece u digitalnom okruženju, rad pruža smjernice roditeljima, knjižničarima i stručnjacima kako uz digitalne tehnologije poticati čitanje te kako kreirati i dizajnirati aplikacije s pričama za djecu.
Article Details

This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.