Posvećenost hrvatskih visokoškolskih knjižnica zelenom knjižničarstvu: istraživanje

Main Article Content

Dolores Mumelaš
http://orcid.org/0000-0003-0849-4204
Ana Zečević
Blaženka Klemar Bubić

Sažetak

Cilj. Cilj istraživanja bio je analizirati razinu posvećenosti visokoškolskih knjižnica u Hrvatskoj zelenom knjižničarstvu, utvrditi izazove s kojima se knjižnice suočavaju i predložiti metodološki okvir za unaprjeđenje održivih praksi.


Metodologija. Rad se sastoji od teorijskog i istraživačkog dijela. Teorijski dio donosi pregled literature koji obuhvaća analizu uloge visokoškolskih knjižnica u zelenom knjižničarstvu. Istraživanje je provedeno metodom ankete pomoću mrežnog upitnika, a uzorak su činila 42 voditelja visokoškolskih knjižnica u Hrvatskoj. Upitnik je sadržavao pitanja o ekološkoj održivosti zgrada, zelenom poslovanju i knjižničnim uslugama.


Rezultati. Većina visokoškolskih knjižnica nema certifikat za zelenu gradnju, a korištenje energetskih i ekoloških mjera ograničeno je na osnovne aktivnosti poput prirodne ventilacije i štednih žarulja. Iako brojne knjižnice razvrstavaju otpad i štede papir, mnoge ne isključuju računala tijekom stanke ili ne koriste ekološka sredstva za čišćenje. Većina knjižnica nije uključena u projekte ili programe za zelenu knjižnicu niti organizira događanja ekološke tematike. Glavne prepreke razvoju zelenog knjižničarstva uključuju manjak resursa, edukacije i interesa.


Originalnost/vrijednost. Ovo istraživanje prvo je koje se usredotočuje na zelene prakse visokoškolskih knjižnica u Hrvatskoj, pružajući temelj za daljnje inicijative i suradnje u području zelenog knjižničarstva.

Article Details

Kako citirati
Mumelaš, D., Zečević, A., & Klemar Bubić, B. (2025). Posvećenost hrvatskih visokoškolskih knjižnica zelenom knjižničarstvu: istraživanje. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 68(2), 57–84. https://doi.org/10.30754/vbh.68.2.1502
Rubrika
Članci