Umjetna inteligencija u knjižnicama osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj poznavanje i primjena tehnologija UI-a od strane knjižničara
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Istražiti stavove i mišljenja te iskustva stručnih suradnika knjižničara u osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj, vezano za tehnologije UI-a.
Metodologija. Istraživanje je provedeno metodom ankete kojom su obuhvaćeni stručni suradnici knjižničari u školama iz svih hrvatskih županija i Grada Zagreba. Anketni upitnik ispunilo je 313 ispitanika tijekom listopada 2024. godine. Među istraženima temama nalaze se učestalost korištenja tehnologija umjetne inteligencije (UI) i specifičnih aplikacija UI-a u knjižnici i privatnom životu; tipovi tehnologija UI-a korištenih u knjižnici i privatnom životu; svrhe za koje su pojedine aplikacije UI-a korištene.
Rezultati. Nešto više od polovine ispitanika na poslu u knjižnici nikada ne koristi tehnologije UI-a ili to čini vrlo rijetko – nekoliko puta godišnje, dok otprilike jedna četvrtina ispitanika tehnologije UI-a koristi svakodnevno ili nekoliko puta tjedno. Najviše je ispitanika u knjižnici koristilo usluge prevođenja temeljene na umjetnoj inteligenciji. Potom su najkorištenije općenamjenske tehnologije UI-a (npr. ChatGPT) i virtualni asistenti UI-a (npr. Alexa), slijede tehnologije UI-a za generiranje slika i prezentacija. Aplikacije UI-a u knjižnici koriste se za različite aktivnosti, naprimjer, pronalaženje informacija, izradu slika i plakata, istraživački i odgojno-obrazovni rad. Najviše ispitanika koristi ChatGPT aplikaciju, ponajviše za izradu i doradu tekstova te pronalaženje novih ideja. Najveći broj ispitanika planira početi koristiti aplikacije UI-a za izradu filmova, prezentacija i slika te ChatGPT.
Praktična primjena. Na temelju rezultata ovog istraživanja može se očekivati da bi učestalije korištenje tehnologija UI-a omogućilo kvalitetnije osmišljavanje, oblikovanje i provođenje obrazovnih programa i sadržaja za školske stručne suradnike knjižničare.
Originalnost/vrijednost. Ovo je istraživanje među prvima koja istražuju stavove i mišljenja te iskustva školskih knjižničara u Hrvatskoj vezano za tehnologije UI-a.
Napomena
Rad je nastao na temelju konferencijskog izlaganja 'Umjetna inteligencija u knjižnicama osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj: poznavanje i primjena UI tehnologija od strane knjižničara', na 49. skupštini Hrvatskoga knjižničarskog društva pod nazivom „Knjižnica i zajednica: inovativnost, inkluzivnost, raznolikost i održivost“, koja se održala u Opatiji od 13. do 16. studenog 2024. godine u organizaciji Hrvatskog knjižničarskog društva te u suorganizaciji Knjižničarskog društva Rijeka, Sveučilišne knjižnice Rijeka, Gradske knjižnice Rijeka te Gradske knjižnice i čitaonice “Viktor Car Emin” Opatija. Izlaganje je održano 15. studenog 2024. godine.
Article Details

This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.