Umjetna inteligencija u knjižnicama osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj poznavanje i primjena tehnologija UI-a od strane knjižničara

Main Article Content

Mirko Duić

Sažetak

Cilj. Istražiti stavove i mišljenja te iskustva stručnih suradnika knjižničara u osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj, vezano za tehnologije UI-a.


Metodologija. Istraživanje je provedeno metodom ankete kojom su obuhvaćeni stručni suradnici knjižničari u školama iz svih hrvatskih županija i Grada Zagreba. Anketni upitnik ispunilo je 313 ispitanika tijekom listopada 2024. godine. Među istraženima temama nalaze se učestalost korištenja tehnologija umjetne inteligencije (UI) i specifičnih aplikacija UI-a u knjižnici i privatnom životu; tipovi tehnologija UI-a korištenih u knjižnici i privatnom životu; svrhe za koje su pojedine aplikacije UI-a korištene.


Rezultati. Nešto više od polovine ispitanika na poslu u knjižnici nikada ne koristi tehnologije UI-a ili to čini vrlo rijetko – nekoliko puta godišnje, dok otprilike jedna četvrtina ispitanika tehnologije UI-a koristi svakodnevno ili nekoliko puta tjedno. Najviše je ispitanika u knjižnici koristilo usluge prevođenja temeljene na umjetnoj inteligenciji. Potom su najkorištenije općenamjenske tehnologije UI-a (npr. ChatGPT) i virtualni asistenti UI-a (npr. Alexa), slijede tehnologije UI-a za generiranje slika i prezentacija. Aplikacije UI-a u knjižnici koriste se za različite aktivnosti, naprimjer, pronalaženje informacija, izradu slika i plakata, istraživački i odgojno-obrazovni rad. Najviše ispitanika koristi ChatGPT aplikaciju, ponajviše za izradu i doradu tekstova te pronalaženje novih ideja. Najveći broj ispitanika planira početi koristiti aplikacije UI-a za izradu filmova, prezentacija i slika te ChatGPT.


Praktična primjena. Na temelju rezultata ovog istraživanja može se očekivati da bi učestalije korištenje tehnologija UI-a omogućilo kvalitetnije osmišljavanje, oblikovanje i provođenje obrazovnih programa i sadržaja za školske stručne suradnike knjižničare.


Originalnost/vrijednost. Ovo je istraživanje među prvima koja istražuju stavove i mišljenja te iskustva školskih knjižničara u Hrvatskoj vezano za tehnologije UI-a.


Napomena


Rad je nastao na temelju konferencijskog izlaganja 'Umjetna inteligencija u knjižnicama osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj: poznavanje i primjena UI tehnologija od strane knjižničara', na 49. skupštini Hrvatskoga knjižničarskog društva pod nazivom „Knjižnica i zajednica: inovativnost, inkluzivnost, raznolikost i održivost“, koja se održala u Opatiji od 13. do 16. studenog 2024. godine u organizaciji Hrvatskog knjižničarskog društva te u suorganizaciji Knjižničarskog društva Rijeka, Sveučilišne knjižnice Rijeka, Gradske knjižnice Rijeka te Gradske knjižnice i čitaonice “Viktor Car Emin” Opatija. Izlaganje je održano 15. studenog 2024. godine.

Article Details

Kako citirati
Duić, M. (2025). Umjetna inteligencija u knjižnicama osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj: poznavanje i primjena tehnologija UI-a od strane knjižničara. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 68(3), 77–104. https://doi.org/10.30754/vbh.68.3.1570
Rubrika
Članci