Procjena dobivenih knjižničarskih kompetencija završenih studenata informacijskih znanosti u Hrvatskoj
Main Article Content
Sažetak
Cilj
Cilj provedenog istraživanja bio je ispitati u kojoj mjeri studiji informacijskih znanosti / knjižničarstva pripremaju studente za buduće poslove u knjižnicama odnosno u kojoj mjeri studijski programi, iz perspektive bivših studenata, osiguravaju potrebne kompetencije. To su ujedno i glavna istraživačka pitanja, a pretpostavka od koje se krenulo je da studiji osiguravaju kompetencije potrebne za knjižničarske poslove odnosno da ispitanici percipiraju kompetencije koje su dobili na studiju kao adekvatne za posao koji obavljaju.
Metodologija
Istraživanje je provedeno metodom ankete. Za potrebe istraživanja pripremljen je online anketni upitnik podijeljen u grupe pitanja: sociodemografski podaci; motivi upisa na studij informacijskih znanosti/knjižničarstva; podaci o zaposlenju; procjena kompetencija stečenih na studiju; alumni mreža; studentska praksa; članstvo i aktivnost u stručnim udruženjima. Upitnik je distribuiran alumni klubovima odnosno putem osobnih poznanstava bivših studenata.
Rezultati
Rezultati istraživanja ukazuju da je ukupna procjena dobivenih kompetencija ispitanika na studijima informacijskih znanosti/knjižničarstva relativno niska. Pojedine stavke poput prakse ocijenjene su i negativno što ukazuje na nezadovoljstvo pojedinim aspektima studija. S druge strane motivi upisa studenata na studije informacijskih znanosti/knjižničarstva većinom su pozitivni u smislu da su uglavnom upisivali studij u području kojim se žele baviti. Također zadovoljstvo poslom je relativno visoko.
Ograničenja
Rezultati istraživanja ukazuju na raskorak između ishoda učenja i kompetencija koje se očekuju da će ih studenti imati završetkom studija i percepcije studenata o razini dobivenih kompetencija. No istraživanjem nije obuhvaćen aspekt ispitanikovih očekivanja. Osim toga, provedeno istraživanje nije uzelo u obzir uspješnost studenata tijekom studija što može biti dodatni faktor u generiranju raskoraka.
Originalnost
Provedeno istraživanja ukazuje na potencijalni problem u pojedinim segmentima studijskih programa studija informacijskih znanosti / knjižničarstva obuhvaćenih istraživanjem. Rezultati mogu poslužiti za eliminaciju uočenih problema
Article Details
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
2. Alumni Filozofksog fakulteta. [citirano: 15.09.2019.]. Dostupno na: www.ffzg.org
3. Barbarić, Ana. Knjižničarske kompetencije. // Cjeloživotno učenje knjižničara: ishodi učenja i fleksibilnost. / urednice Aleksandra Horvat i Dijana Machala. Zagreb : Nacionalna I sveučilina knjižnica u Zagrebu,str. 57-58. [citirano: 20.09.2019.] Dostupno i na: http://www.nsk.hr/cuk/cuk.pdf
4. Bradley Wade Bishop, Adrienne W. Cadle i Tony H. Grubisic. Job Analses of Emerging Information Professions: A Survey Validation of Core Competencies to Inform Curricula. // Library Quarterly Information, Community Policy, 85,1, (2015), 64-84. DOI: https://doi.org/10.1086/679026
5. CUK: cjeloživotno učenje knjižničara: ishodi učenja I fleksibilnosti. [citirano: 17.09.2019.]. Dostupno na: http://www.nsk.hr/cuk/index.htm
6. Hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO). [citirano: 20.09.2019.]. Dostupno na: https://www.azvo.hr/hr/ured-enic-naric/hrvatski-kvalifikacijski-okvir-hko iHrvatski kvalifikacijski okvir. [citirano: 20.09.2019.]. Dostupno na: http://www.kvalifikacije.hr/hr/node/4
7. ECTS Informacijski paket za akademsku godinu 2019/2020: Informacijske znanosti. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://theta.ffzg.hr/ECTS/Studij/Index/4447
8. ECTS Informacijski paket za akademsku godinu 2019/2020: Informacijske znanosti. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://theta.ffzg.hr/ECTS/Studij/Index/928
9. ECTS Informacijski paket za akademsku godinu 2019/2020: Informacijske znanosti. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://theta.ffzg.hr/ECTS/Studij/Index/1175
10. ECTS Informacijski paket za akademsku godinu 2019/2020: Informacijske znanosti. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://theta.ffzg.hr/ECTS/Studij/Index/1170
11. Ishodi učenja: Merlin 17/18. [citirano: 17.09.2019.]. Dostupno na: https://wiki.srce.hr/pages/viewpage.action?pageId=10551508
12. Jozinović, Tamara. Spremnost magistara informatologije Odsjeka za informacijske znanosti u Osijeku za tržište rada (diplomski rad). Osijek: Filozofski fakultet, 2015.
13. Lončar-Vicković, Sanja.; Dolaček-Alduk, Zlata. Ishodi učenja: priručnik za sveučilišne nastavnike. Osijek : Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, 2009., str. 14 [citirano: 20.09.2019.]. Dostupno na: https://www.azoo.hr/images/natjecanja_2014./ishodi_ucenja.pdf
14. Katedra za bibliotekarstvo.// Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. / uredila Jadranka Lasić-Lazić. Zagreb : Zavod za informacijske studije, 2013. Str. 44
15. Machala, Dijana. Knjižničarske kompetencije: pogled na razvoj profesije. Hrvatska sveučilišna naklada : Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu. Zagreb, 2015.
16. Novi revidirani program “Informacijske znanosti” – diplomski studij. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://iz.unizd.hr/Portals/70/docs_stari_web/Diplomski_revidirani_program_informacijske_znanosti_2015-16_HRV.pdf
17. Novi revidirani program “Informacijske znanosti” – preddiplomski studij. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://iz.unizd.hr/Portals/70/docs_stari_web/Preddiplomski_revidirani_program_informacijske_znanosti_2015-16_HRV.pdf
18. Odjel za informacijske znanosti.. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: https://inf.ffzg.unizg.hr/index.php/hr/
19. Osijek: Sveučilište J. J. Strossmayera, 2010. str. 103-117. [citirano: 22.09.2019.]. Dostupno na: https://www.azoo.hr/images/Natjecanja_2014./ishodi_ucenja.pdf
20. Odjel za informacijske znanosti:samoanaliza (2014). [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://iz.unizd.hr/Portals/70/docs_stari_web/sa_starog_weba_ZG/SAMOANALIZA_OIZ_FIN_potpis.pdf
21. Odsjek za informacijske znanosti - Elaborati studijskih programa. [citirano: 20.09.2019.] Dostupno na: https://sokrat.ffos.hr/oziz/elaborati/
22. Poslanje. [citirano: 28.09.2019.]. Dostupno na: http://hkdrustvo.hr/hr/o_nama/poslanje/
23. Petr Balog, Kornelija. Ishodi učenja Odsjeka za informacijske znanosti u Osijeku – rezultati istraživanja // Ishodi učenja: priručnik za sveučilišne nastavnike / Lončar-Vicković, Sanja ; Dolaček-Alduk, Zlata (ur.).
24. Petr Balog, Kornelija ; Martinović, Ivana. Na tragu ishoda učenja : kompetencije diplomiranih knjižničara Odsjeka za informacijske znanosti u Osijeku. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 52, ¼(2009), str. 1-17. Dostupno i na: https://www.hkdrustvo.hr/vjesnik-bibliotekara-hrvatske/index.php/vbh/article/view/457 [citirano: 20.09.2019.].
25. Povijest: Odsjek za informacijske znanosti. https://www.ffos.unios.hr/infoznanosti/povijest [citirano: 20.09.2019.]
26. Povijest nastanka Odsjeka. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: https://inf.ffzg.unizg.hr/index.php/hr/odsjek/povijest-nastanka-odsjeka
27. Pravilinik o mjerilima i kriterijima za vrednovanje kvalitete i učinkovitosti visokih učilišta i studijskih programa [citirano: 15.09.2019.]. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2005_01_9_139.html
28. Priručnik kvalitete na Sveučilištu u Zadru (Zadar, 2012). [citirano: 15.09.2019.] – Dostupno na: www.unizd.hr/Portals/0/kvaliteta/Priručnik_kvalitete.pdf (radna skupina)
29. Program studija. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://iz.unizd.hr/language/en-us/studijski-programi/preddiplomski-studij
30. Provjera osiguranja kvalitete na visokim učilištima [citirano: 10.09.2019.] Dostupno na: http://forum.azvo.hr/cd/LinkedDocuments/AZVO_Provjera_osiguranja_kvalitete_Petrovic%20-%20presentation.pdf
31. Saunders, Laura. Core and more: examining foundational and specialized content in library and information science. // Journal of Education for Library and Information Science (60,1), 2019, str.8. DOI: https://doi.org/10.3138/jelis.60.1.2018-0034
32. Statut Alumni kluba Sveučilišta u Zadru[citirano: 15.09.2019.]. Dostupno na: http://www.unizd.hr/Portals/0/alumni_klub/Statut_Alumni_kluba.pdf?ver=2014-12-10-133738-453
33. Studijski program. [citirano: 25.09.2019.]. Dostupno na: http://iz.unizd.hr/studijski-programi.
34. Smjernice za razvoj standarda kvalifikacija. [citirano: 20.09.2019.]. Dostupno na: http://www.kvalifikacije.hr/sites/default/files/documents-publications/2019-08/Smjernice%20za%20razvoj%20standarda%20kvalifikacija.pdf