Studentski znanstveni radovi dostupni na portalu Hrčak: analiza radova koji su napisani na temelju diplomskih radova pohranjenih u repozitoriju Dabar ANALIZA RADOVA PROIZIŠLIH IZ REPOZITORIJA DABAR

Main Article Content

Snježana Dimzov
Ivana Batarelo Kokić
http://orcid.org/0000-0002-8830-6252
Mate Juric
http://orcid.org/0000-0003-4153-3594

Sažetak

Cilj. Rad problematizira trend objavljivanja radova napisanih na temelju diplomskih radova, u znanstvenim časopisima u otvorenom pristupu. Objašnjen je doprinos repozitorija znanstvenih radova institucijskoj vidljivosti, kao i uloga knjižnice u oblikovanju repozitorija. U radu se analizira koliko je znanstvenih članaka proizašlo iz diplomskih radova studenata tri filozofska fakulteta te se utvrđuje učestalost pristupa i preuzimanja diplomskih i znanstvenih radova i njihovu citiranost. Istražuje se koliko je vremena potrebno da bi se diplomski rad pretvorio u članak i koje su prevladavajuće kategorizacije tih članaka.


Pristup/metodologija/dizajn. Korišten je bibliometrijski pristup, uz metodu analize sadržaja koja je obuhvatila sljedeće pokazatelje: citiranost, zastupljenost znanstvenih radova po znanstvenim područjima, kategorizaciju radova, autorstvo, vrijeme objave, te broj pregleda i preuzimanja radova. Polazište za istraživanje bili su svi diplomski radovi pohranjeni u repozitoriju Dabar na tri usporediva filozofska fakulteta u Splitu, Rijeci i Osijeku u razdoblju od 2013. do 2020. godine, ukupno 2791 rad. Nakon povezivanja diplomskih radova sa proizašlim znanstvenim radovima objavljenim na portalu Hrčak testirane su razlike u citiranosti i vidljivosti radova u dva sustava.


Rezultati. Istraživanje je pokazalo da se približno 6% diplomskih radova iz društvenog područja i 2% radova iz humanističkog područja preoblikuje u znanstvene članke objavljene u časopisima dostupnim u otvorenom pristupu na portalu Hrčak. Većina znanstvenih članaka objavi se do dvije godine nakon pohrane diplomskog rada u repozitoriju. Objavom radova u časopisima dostupnim na portalu Hrčak značajno se poboljšava njihova vidljivost. Potvrđena je i važnost otvorenog pristupa diplomskim radovima u sustavu Dabar.


Ograničenja istraživanja odnose se prije svega na početni odabir radova iz područja društvenih i humanističkih znanosti.


Praktična primjena. Na praktičnoj razini rad može poslužiti studentima i mentorima koji namjeravaju diplomske radove pretvoriti u članke, knjižničarima u pružanju podrške  studentima, i urednicima probirnih časopisa kao analiza postojećeg stanja i polazište za odabir radova.


Društveni značaj. Rad pruža uvid u broj i vrstu studentskih radova koji doprinose vidljivosti fakulteta i posredno sveučilišta.


Originalnost/vrijednost. Prvi put je razmotrena i napravljena analiza studentskih radova koji su objavljeni na osnovi teme i istraživanja iz diplomskih radova.

Article Details

Kako citirati
Dimzov, S., Batarelo Kokić, I., & Juric, M. (2021). Studentski znanstveni radovi dostupni na portalu Hrčak: analiza radova koji su napisani na temelju diplomskih radova pohranjenih u repozitoriju Dabar: ANALIZA RADOVA PROIZIŠLIH IZ REPOZITORIJA DABAR. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 63(1-2), 31–64. https://doi.org/10.30754/vbh.63.1-2.819
Rubrika
Članci

Reference

Ale Ebrahim, N.; Salehi, H.; Embi, M. A.; Habibi, F.; Gholizadeh, H.; Motahar, S. M. Visibility and citation impact. // International Education Studies. 7(2014), 120-125. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ies.v7n4p120
Alemayehu, M. W. Researchers' attitude to using institutional repositories: a case study oft he Oslo University Institutional Repository (DUO). // Master thesis International Master in Digital Library Learning (2010). [citirano: 2020-08-10]. Dostupno na:
Armbruster, C.; Romary, L. Comparing repository types: challenges and barriers for subject-based repositories, research repositories, national repository systems and institutional repositories in serving scholarly communication. // International Journal of Digital Library Systems (IJDLS) 1,4 (2010), 61-73.
Baro, E. E.; Otiode, P. G. Electronic theses and dissertations and institutional repositories: road map to research visibility in Africa. Preservation, Digital Technology & Culture (PDT&C) 43,3 (2014), 114-126.
Batarelo Kokić, I.; Novosel, V. The ball is in your court: information literacy self-efficacy and information literacy competence relation. // In European Conference on Information Literacy 2014 Oct 20 (pp. 512-520). Springer, Cham. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-14136-7_54
Björk, B. C. Gold, green, and black open access. // Learned Publishing 30 (2017), 173-175. DOI: https://doi.org/10.1002/leap.1096
Boock, M.; Kunda, S. Electronic thesis and dissertation metadata workflow at Oregon State University Libraries. // Cataloging & Classification Quarterly, 47, 3-4(2009), 297-308.
Borrego, Á. Institutional repositories versus Research Gate: The depositing habits of Spanish researchers. // Learned Publishing 30,3 (2017). DOI: https://doi.org/10.1002/leap.1099
Brown, J. An introduction to Overlay Journals. [citirano: 2020-07-14]. Dostupno na: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/19081/1/19081.pdf
Calderón-Martínez, A.; Ruiz-Conde, E. The participation and Web visibility of university digital repositories in the European context. // Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación 20,40 (2013), 193-201. DOI: https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-10
Celjak, D.; Bekić, Z.; Cundeković, M.; Jertec, L.; Milinović, M.; Zubić, A. DABAR-the national infrastructure for digital repositories. // EUNIS 23rd annual congress: Shaping the digital future of universities: Book of proceedings (2017), 16-24.
Cullen, R.; Chawner, B. Institutional repositories, open access, and scholarly communication: A study of conflicting paradigms. // The Journal of Academic Librarianship 37,6(2011), 460-470. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2011.07.002
de Winter, J. C. F. The relationship between tweets, citations, and article views for PLOS ONE articles. // Scientometrics 102(2015), 1773–1779. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-014-1445-x
Ferreras-Fernández, T.; García-Peñalvo, F.; Merlo-Vega, J.A.; Martín-Rodero, H. Providing open access to PhD theses: visibility and citation benefits. // Program: electronic library and information systems 50,4 (2016), 399-416. DOI: https://doi.org/10.1108/PROG-04-2016-0039
Ferreras-Fernández, T.; García-Peñalvo, F.J.; Merlo-Vega, J.A. Open access repositories as channel of publication scientific grey literature. // TEEM '15: Proceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (2015), 419–426. DOI: https://doi.org/10.1145/2808580.2808643
Ferreras-Fernández, T.; Merlo-Vega, J.A.; García-Peñalvo, F. J. Impact of scientific content in open access institutional repositories: a case study of the repository Gredos. // TEEM '13: Proceedings of the First International Conference on Technological Ecosystem for Enhancing Multiculturality (2013), 357-363). DOI: https://doi.org/10.1145/2536536.2536590
Filozofski fakultet Rijeka. Repozitorij Filozofskog fakulteta Rijeka: statistika pohrane objekata [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-25]. Dostupno na: https://repository.ffri.uniri.hr/stats/objects
Filozofski fakultet u Splitu. repozitorij.ffst.unist.hr: statistika pohrane objekata [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://repozitorij.ffst.unist.hr/stats/objects
Fraser Riehle C, Kaye M. Undergraduate researchers report only moderate knowledge of scholarly communication: they must be offered more support. // Impact of Social Sciences Blog. 2017 Mar 9. [citirano: 2020-07-14]. Dostupno na: http://eprints.lse.ac.uk/69936/
Gumpenberger, C.; Sorz, J.; Wieland, M.; Gorraiz, J. Humanities and social sciences in the bibliometric spotlight – Research output analysis at the University of Vienna and considerations for increasing visibility. // Research Evaluation 25,3(2016), 271-278. DOI: https://doi.org/10.1093/reseval/rvw013
Harnad, S. Electronic preprints and postprints. // Encyclopedia of library and information science Marcel Dekker, 67,4(2003). [citirano: 2020-07-09]. Dostupno na: http://www.cogprints.org/3020/1/eprints.htm
Hebrang Grgić, I. Kriza izdavaštva znanstvenih časopisa. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 47,1-2 (2004), 87-94.
Hensley, M. K.; Johnson, H. R. The Library as Collaboratorin Student Publishing: An Index and Review of Undergraduate Research Journals. // Scholarship and Practice of Undergraduate Research 2,4 (2019), 58-67.
Higgs, J. Research training and publishing: A partnership approach to liberating scholarship // Publishing higher degree research ed. Janice Orrell, David D Curtis. Rotterdam: Sense Publishers, 2016. Str. 3-12. DOI: 10.1007/978-94-6300-672-9_1
https://odahioa.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/10642/426/Alemayehu_MulukenWubayehu.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Johnson, A. M. Connections, conversations, and visibility: How the work of academic reference and liaison librarians is evolving. // Reference & User Services Quarterly 58,2(2018), 91-102. DOI: http://dx.doi.org/10.5860/rusq.58.2.6929.
Joo, S.; Hofman, D.; Kim, Y. Investigation of challenges in academic institutional repositories. // Library Hi Tech 3(2019), 525-548. DOI: https://doi.org/10.1108/lht-12-2017-0266
Koler-Povh, T.; Mikoš, M.; Turk, G. Institutional repository as an important part of scholarly communication. // Library Hi Tech 32, 3(2014) 423–434. DOI: https://doi.org/10.1108/LHT-10-2013-0146.
Macan B. FULIR–Repozitorij cjelovitih tekstova Instituta Ruđer Bošković. // Kemija u industriji, 63, 7-8(2014), 269-276. ). [citirano: 2020-07-09]. Dostupno na: https://www.researchgate.net/publication/264732570_FULIR_-_Repozitorij_cjelovitih_tekstova_Instituta_Ruder_Boskovic
Macan, B. Importance of open access self-archiving mandates for successful implementation of digital repositories. // Knjižnice: kamo i kako dalje? : Knjižnične zbirke i usluge ; knjižnice i istraživački podatci ; pozicioniranje knjižnica i knjižničara / ur. Mašina, Dina; Kalanj, Kristina. Zagreb, Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2017. Str. 153-168 .
Markulin, H.; Šember, M. University of Zagreb Medical School repository: promoting institutional visibility. Croatian medical journal 55,2(2014), 89-92. DOI: https://doi.org/10.3325/cmj.2014.55.89
Marušić, M.; Tomić, V.; Gudelj, D.; Wager, E.; Marušić, A. University repository overlay journal–increasing the quality and visibility of student research at the University of Split, Croatia. // European Science Editing 45, 2(2019), 39-41. [citirano: 2020-07-09] Dostupno na: https://europeanscienceediting.eu/articles/university-repository-overlay-journal-increasing-the-quality-and-visibility-of-student-research-at-the-university-of-split-croatia
Melinščak Zlodi, I. Razvoj otvorenog pristupa u Hrvatskoj. // Otvorenost u znanosti i visokom obrazovanju / ur. Hebrang Grgić , I. Zagreb: Školska knjiga, 2018. Str. 43-58.
Nacionalni repozitorij završnih i diplomski radova ZIR [citirano: 2020-07-03]. Dostupno na: https://zir.nsk.hr/o-repozitoriju
Nolan, C. W.; Costanza, J. Promoting and archiving student work through an institutional repository: Trinity University, LASR, and the Digital Commons. // Serials Review. 32,2(2006), 92-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.serrev.2006.03.009
O hrčku. [citirano: 2020-07-10]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php?show=text&str=vise
Perneger, T. V. Online accesses to medical research articles on publication predicted citations up to 15 years later. // Journal of Clinical Epidemiology, 68(2015), 1440–1445. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2015.01.024
Pickton, M.; McKnight, C. Is there a role for research students in an institutional repository? Some repository managers' views. // Journal of Librarianship and Information Science 39,3(2007), 153-161. DOI: https://doi.org/10.1177/0961000607080418
Ramirez, M. L.; Dalton, J.T.; McMillan, G.; Read, M; Seamans, N. H. Do open access electronic theses and dissertations diminish publishing opportunities in the social sciences and humanities? Findings from a 2011 survey of academic publishers. // College & Research Libraries 74,4 (2013), 368.
Rektorski zbor. [citirano: 2020-07-03]. Dostupno na: http://www.rektorski-zbor.hr/fileadmin/rektorat/O_Sveucilistu/Tijela_sluzbe/Rektorski_zbor/dokumenti2/Odluka_Rektorskog_zbora_o_uvjetima_za_izbor_u_znanstveno-nastavna_zvanja_NN_106_2006.pdf
Repozitorij svega i svačega i ničega: Dobro došli u digitalni repozitorij. [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://karaka1.srce.hr/node/1
Repozitorij svega i svačega i ničega: Što je digitalni repozitorij. [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://karaka1.srce.hr/o-repozitoriju
Robinson M. Promoting the visibility of educational research through an institutional repository. // Serials Review. 35, 1(2009) 133-7.
Robinson, M. Promoting the visibility of educational research through an institutional repository. // Serials Review 35, 3(2009), 133-137. DOI: https://doi.org/10.1016/j.serrev.2009.06.001
Russell, R.; Day, M. Institutional repository interaction with research users: a review of current practice. // New review of academic librarianship 16, 1(2010), 116-131. DOI: https://doi.org/10.1080/13614533.2010.509996
Škorić, L.; Vrkić, D.; Petrak, J. Current state of open access to journal publications from the University of Zagreb School of Medicine. // Croatian medical journal 57, 1(2016), 71-76. DOI: https://doi.org/10.3325/cmj.2016.57.71
Stanton, K.V.; Liew, C.L. Open Access Theses in Institutional Repositories: An Exploratory Study of the Perceptions of Doctoral Students. // Information Research: An International Electronic Journal. 16, 4(2011). Dostupno na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ971947.pdf
Stojanovski, J. Promicanje ideja otvorene znanosti u Hrvatskoj // Socijalne teme: Časopis za pitanja socijalnog rada i srodnih znanosti 1, 6(2019). [citirano: 2020-07-20]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/233286.
Stone, G.; Jensen, K.; Beech, M. Publishing under graduate research: Linking teaching and research through a dedicated peer-reviewed open access journal. // Journal of scholarly publishing 47,2(2016), 147-170. DOI: https://doi.org/10.3138/jsp.47.2.147
Subotic, S.; Mukherjee, B. Short and amusing: The relationship between title characteristics, downloads, and citations in psychology articles. // Journal of Information Science, 40(2014), 115–124. DOI: https://doi.org/10.1177/0165551513511393
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet. FFOS-repozitorij: statistika pohrane objekata [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-15]. Dostupno na: https://repozitorij.ffos.hr/stats/objects
Sveučilište u Zagrebu, Sveučilišni računski centar (Srce). DABAR: statistika repozitorija [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://dabar.srce.hr/stats/objects
Sveučilište u Zagrebu, Sveučilišni računski centar (Srce). DABAR: statistika repozitorija [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://dabar.srce.hr/stats/objects
Sveučilište u Zagrebu, Sveučilišni računski centar (Srce). DABAR: statistika repozitorija [skup podataka], (2020). [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://dabar.srce.hr/stats/objects
Tahamtan, I.; Safipour Afshar, A; Ahamdzadeh, K. Factors affecting number of citations: a comprehensive review of the literature. // Scientometrics 107(2016), 1195–1225. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-016-1889-2
Tmava, A. M.; Alemneh, D. G. Enhancing content visibility in institutional repositories: Overview of factors that affect digital resources discoverability. // 2013 International iConference. [citirano: 2020-07-09] Dostupno na: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc146593/m2/1/high_res_d/iConference-Dan-Meti.pdf
Van Dijk, D.; Manor, O.; Carey, L. B. Publication metrics and success on the academic job market. // Current Biology 24(2014), 516-517. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2014.04.039
Westell, M. Institutional repositories: proposed indicators of success. // Library Hi Tech 24, 2(2006), 211-226. DOI: https://doi.org/10.1108/07378830610669583
Zakon o upravljanju i raspolaganju imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske. Zagreb: Hrvatski sabor, 2013. [citirano: 2020-07-02]. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_07_94_2121.html