Potrebe i zadovoljstvo korisnika bibliobusa Gradske knjižnice Zadar

Main Article Content

Marko Pavlović
Mate Juric
http://orcid.org/0000-0003-4153-3594

Sažetak

Cilj. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi informacijske potrebe i čitateljske navike korisnika bibliobusa Gradske knjižnice Zadar, te njihovo zadovoljstvo postojećim uslugama i izborom građe koju nudi bibliobusna služba. Svrha je bila prikupiti povratne informacije korisnika kako bi se podržao nastavak usluga koje su korisnicima važne, uz moguća daljnja unaprjeđenja usluga.


     Pristup/metodologija/dizajn. Anketirano je 100 korisnika bibliobusa svih dobnih skupina tijekom ljeta 2019. godine, te su provedena dva intervjua s informatorima tijekom ljeta 2020. godine. Uzorkom su obuhvaćeni korisnici s otoka i priobalnih područja koje obilazi bibliobus br. 2 Gradske knjižnice Zadar.


     Rezultati. Dvije su glavne skupine korisnika bibliobusa: učenici i odrasle osobe. Učenici više posuđuju multimediju, zabavne i knjige o sportu, te čitaju dječje knjige, dok odrasli više posuđuju beletristiku i publicistiku. Zaposlene osobe i umirovljenici su uglavnom zadovoljni izborom knjiga, dok su učenici izrazito zadovoljni. Korisnici su izrazito zadovoljni uslugama knjižničara - informatora. Informatori prilagođavaju preporuke i dostupnost građe jer dobro poznaju potrebe većinom redovitih korisnika.


     Ograničenja. Uzorkom nije obuhvaćen bibliobus 1 koji u većoj mjeri obilazi kopneni dio Zadarske županije. Istraživanje je provedeno tijekom ljeta, a velik broj stajališta bibliobusa je uz škole koje su u tom periodu prazne.


     Praktična primjena. Unaprjeđenje i proširenje građe i usluga može se provesti na temelju prijedloga korisnika i podataka o razinama zadovoljstva pojedinim uslugama.


     Društveni značaj. Uvid u potrebe korisnika knjižnica u ruralnim područjima omogućuje nastavak brige za izjednačavanjem pristupa informacijama u ruralnim i urbanim područjima. Visoko zadovoljstvo korisnika potvrđuje nezamjenjivu ulogu bibliobusa Gradske knjižnice Zadar po pitanju pružanja usluga u županijskim naseljima koja nemaju stacioniranu knjižnicu.


     Originalnost/vrijednost. S obzirom da u Hrvatskoj ima malo sličnih istraživanja vezano za pokretne knjižnice, metodologija i rezultati rada mogu poslužiti i drugim bibliobusnim službama kao primjer dobre prakse, za ispitivanje potreba i zadovoljstva korisnika s ciljem unaprjeđenja rada službi.


Članak je nastao na temelju diplomskog rada studenta Marka Pavlovića pod naslovom Informacijske potrebe korisnika bibliobusa Gradske knjižnice Zadar, napisanog pod mentorskim vodstvom Mate Jurica i predstavlja njegovu prerađenu verziju koja obuhvaća i rezultate naknadno provedenih intervjua. Rad je obranjen na Sveučilištu u Zadru 20. siječnja 2020. godine.

Article Details

Kako citirati
Pavlović, M., & Juric, M. (2021). Potrebe i zadovoljstvo korisnika bibliobusa Gradske knjižnice Zadar. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 63(1-2), 309–336. https://doi.org/10.30754/vbh.63.1-2.827
Rubrika
Članci

Reference

Bastić, D. Putujuće knjižnice u Hrvatskoj. // Putujuće knjižnice-stanje i perspektive: okrugli stol. Koprivnica: Knjižnica i čitaonica „Fran Galović“, 2000. Citirano prema: Šadek, V. Bibliobusna služba Koprivničko-križevačke županije. // Podravina 4, 7(2005).

Chaudhary, A. Mobile library. [citirano: 2019-06-05]. Dostupno na: https://www.academia.edu/5512708/Mobile_library

Črnjar, Lj; J. Alić-Tadić; I. Čermelj. Primjena modela županijske bibliobusne službe na primjeru Primorsko-goranske županije. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 50, 3(2007). Dostupno i na: https://hrcak.srce.hr/file/35576 [citirano 2019-06-07]

Gradska knjižnica Zadar. Godišnje izvješće Gradske knjižnice Zadar za 2005. godinu. Zadar: Gradska knjižnica Zadar, 2006. Citirano prema: Radman, N. Bibliobusna služba Gradske knjižnice Zadar. // Pokretne knjižnice u Hrvatskoj / uredile Vugrinec Lj., Lj. Črnjar, F. Bišćan. Zagreb. Hrvatsko knjižničarsko društvo ; Karlovac: Gradska knjižnica Ivan Goran Kovačić, 2012.

Gradska knjižnica Zadar. Godišnje izvješće Gradske knjižnice Zadar za 2014. godinu. Zadar: Gradska knjižnica Zadar, 2015. Str. 34-35. [citirano: 2019-08-01] Dostpno na: https://www.gkzd.hr/sites/default/files/gi_2014_w.pdf

Gradska knjižnica Zadar : Izvješće o radu Gradske knjižnice Zadar i financijsko izvješće za 2018. godinu. Zadar: Gradska knjižnica Zadar, 2019. [Citirano 2020-04-05] Dostupno na: https://www.gkzd.hr/sites/default/files/izvjesce_2018.pdf

Gradska knjižnica Zadar : Izvješće o radu Gradske knjižnice Zadar i financijsko izvješće za 2018. Godinu. Zadar: Gradska knjižnica Zadar, 2019. [Citirano 2020-04-05] Dostupno na: https://www.gkzd.hr/sites/default/files/izvjesce_2018.pdf

Horrocks, S. H.; J. A. Hargreaves. Bookmobile Operations Over the World. // Library Trends 9, 3(1961). [citirano: 2019-09-13]. Dostupno na: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/5951

Juric, M. Istraživanja čitateljskih navika i informacijskih potreba građana Hrvatske: kratki pregled rezultata. // Hrčak: glasilo Hrvatskoga čitateljskog društva 46-47(2012). Dostupno i na: https://www.bib.irb.hr/900585/download/900585.Juric-2012-Hrak-prikaz-predavanja-na-HD-strunom-skupu-27-04-2012.pdf [citirano 2020-08-20]

Kvaka – ured za kreativnu analizu: Istraživanje tržišta knjiga u RH – 2019. [citirano: 2020-08-30]. Dostupno na: https://issuu.com/modernavremena/docs/noc_knjige_2019_istra_ivanje_prezen

MSU Philosophy Club. The Bookmobile: Defining the Information Poor. [citirano: 2019-09-12]. Dostupno na: https://msuphilosophyclub.blogspot.com/2009/03/bookmobile-defining-information-poor.html

Ostroški, L. Statistički ljetopis Republike Hrvatske 2018. Državni zavod za statistiku, Zagreb (2018). [citirano: 2020-08-31]. Dostupno na: https://www.dzs.hr/Hrv_Eng/ljetopis/2018/sljh2018.pdf

Standardi za narodne knjižnice u Republici Hrvatskoj. // Narodne novine, 58(1999). [citirano: 2019-09-22]. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/1999_06_58_1071.html

Stričević, I; Srećko J. Informacijske potrebe i čitateljski interesi građana Hrvatske. // Knjiga i slobodno vrijeme / uredila Elli Pecotić... [et. al.]. Split: Gradska knjižnica Marka Marulića, 2010.

Vugrinec, Lj. Istraživanje o zadovoljstvu korisnika uslugama bibliobusa. // Svezak, 12(2010).

Zdravković, Ž.; V. Barada. Anketno istraživanje zadovoljstva korisnika/ca Gradske knjižnice Zadar. [citirano: 2019-10-18] Dostupno na: http://www.gkzd.hr/pdf/dokumenti/GKZD_Anketa_Izvjestaj2009.pdf