Knjižnični prostori, programi i usluge za srednjoškolce u gradu Čakovcu Stanje i potrebe
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj je rada prikazati stanje knjižničnih prostora, programa i usluga namijenjenih srednjoškolcima u Čakovcu te utvrditi interese i potrebe srednjoškolaca za njima.
Metodologija. U istraživanju je sudjelovalo 324 srednjoškolca koji polaze srednje škole u Čakovcu, a provedeno je od 18. svibnja do 16. lipnja 2021. godine. U istraživanju je korištena metoda anketiranja kako bi se dobili odgovori na sljedeća istraživačka pitanja: koji su interesi i načini provođenja slobodnog vremena srednjoškolaca, posjećuju li knjižnicu, u kojoj mjeri koriste i u kojoj mjeri su zadovoljni knjižničnim programima, uslugama i prostorima te je li pandemija uzrokovana bolešću COVID-19 utjecala na učestalost njihova dolaska u knjižnicu.
Rezultati. Rezultati istraživanja ukazuju na to da postoji velik prostor za razvoj i poboljšanje knjižničnih usluga, programa i prostora za srednjoškolce. Ispitanicima je važno da knjižnica, osim svoje tradicionalne uloge osiguravanja i dostupnosti knjižnične građe i slobodnog pristupa informacijama, odgovara na sveukupne potrebe mladih u prepoznatljivom i nadahnjujućem fizičkom i virtualnom prostoru koji pruža mogućnost učenja i druženja.
Društveni značaj. Sudjelovanjem u anketom istraživanju srednjoškolcima je pružena mogućnost da svojim komentarima, stavovima i željama za knjižničnim prostorima, sadržajima i uslugama potencijalno utječu na njihovo poboljšanje.
Originalnost/vrijednost. Rezultati istraživanja mogu biti pomoć pri planiranju novih prostora i knjižničnih sadržaja i usluga za srednjoškolce na području grada Čakovca, a mogu se primijeniti i u drugim knjižnicama u Republici Hrvatskoj.
Article Details
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
Aparac-Jelušić, T.; M. Kasap. Izazovi knjižnične arhitekture za mlade. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 60, 2-3(2017), str. 153-174.
Čitajmo da ne ostanemo bez riječi: nacionalna strategija poticanja čitanja 2017/2022. Zagreb : Ministarstvo kulture Republike Hrvatske; Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske, 2017. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: https://min-kulture.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Nacionalna%20strategija%20poticanja%20%C4%8Ditanja_tekst.pdf
Čunović, K.; Z. Vuković. Slobodno vrijeme mladih. // Priloga Knjižničarskih novic 15(2005)11. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: http://old.nuk.uni-lj.si/knjiznicarskenovice/pdf/november2005-priloga5.pdf
Državni pedagoški standard srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2008_06_63_2130.html
Faletar, S.; K. Golub ; A. Sudarević. Smjernice za izradu mrežnih stranica školskih knjižnica: usporedba hrvatskih i stranih primjera. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: http://library.foi.hr/knjige/knjiga.aspx?C=1938&broj=1&stranica=00077
IFLA-ine smjernice za narodne knjižnice / uredile Christie Koontz i Barbara Gubbin ; [ s engleskog prevela Irena Kranjec]. 2. hrvatsko izd. (prema 2. izmijenjenom izd. izvornika). Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2011.
Joyce, A.; J. Nielsen. Teenager s UX: Designing for Teens.2019. // Nielsen Norman Group. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: https://www.nngroup.com/articles/usability-of-websites-for-teenagers/
Kasap, M.; T. Aparac-Jelušić. Izazovi knjižnične arhitekture za mlade. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 60, 2-3(2017), 153-174.
Kovač, M. Čitam da se pročitam: deset razloga za čitanje knjiga u digitalno doba. Zagreb : Ljevak, 2021.
Križan, Lj. Povijest knjižnice. // 40 godina Dječjeg odjela u Knjižnici „Nikola Zrinski” Čakovec. Čakovec : Knjižnica „Nikola Zrinski” Čakovec, 2014. Str. 6-8.
Pavičić, J. ; R. Vrana. Online sadržaji i usluge namijenjene djeci na internetskim stranicama dječjih knjižnica u Hrvatskoj. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 62,, 1(2019), 103-127.
Portal matične djelatnosti knjižnica u Republici Hrvatskoj : Statistički podaci i pokazatelji uspješnosti za školske knjižnice za 2020. godinu. [citirano: 2021-07-08]. Dostupno na: http://maticna.nsk.hr/statistika/preuzimanje/
Saetre, T. P. ; G. Willars. IFLA-ine i UNESCO-ve smjernice za školske knjižnice. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2004.
Smjernice za knjižnične usluge za mladež / glavna urednica Ana Barbarić. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2009.
Standard za školske knjižnice. [citirano: 2021-07-08].
Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2000_03_34_698.html
Stričević, I. ; S. Jelušić. Knjižnične usluge za mlade: modeli i koncepti. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 53, 1(2010), 1-34.
Stričević, I. ; A. Stropnik; Lj. Suton. Google knjižničari za google tinejdžere: predstavljanje stranica za mlade na mrežnim stranicama Knjižnica grada Zagreba. // Slobodan pristup informacijama: 7. i 8. okrugli stol : zbornik radova. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2009. str.193-205.
Stropnik, A. Knjižnica za nove generacije: virtualni sadržaji i usluge za mlade. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2013.
Tibljaš, V. Kako izgleda dobra knjižnica za mlade?. // Slobodan pristup informacijama : 7. i 8. okrugli stol : zbornik radova. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2009. str.146-151.