Analiza odabranih anotacija knjiga za mlade u Sloveniji objavljenih u razdoblju od 2017. do 2022.

Main Article Content

Nina Jamar

Sažetak

Cilj: Nastojalo se što dosljednije odrediti odgovarajuće strukturne elemente za pisanje anotacija za književna djela za mlade odrasle čitatelje. Također je cilj bio odrediti razlike među anotacijama za mlade odrasle čitatelje objavljene u priručnicima za čitanje kvalitetnih knjiga za mlade i na portalu Dobreknjige.si.


Pristup/metodologija: Kao metoda istraživanja korištena je analiza sadržaja. Odabrano je šezdeset anotacija namijenjenih mladim odraslim čitateljima iz priručnika za čitanje kvalitetnih knjiga za mlade i šezdeset anotacija s portala Dobreknjige.si. Shema kodiranja sastojala se od četrnaest strukturnih elemenata. Anotacije su podijeljene u pojedinačne rečenice, a svakoj rečenici dodijeljen je odgovarajući strukturni element ili elementi.


Rezultati: Anotacije su u prosjeku sadržavale šest strukturnih elemenata. Najčešći su sljedeći strukturni elementi: opis djela, književni lik, tema, okolnosti nastanka djela i druge posebnosti djela, ocjena i autor. Razlika među anotacijama s portala i anotacijama iz priručnika uglavnom se ogleda u duljini anotacija.


Ograničenja: Istraživanje je bilo ograničeno na anotacije koje su pripremili knjižničari.


Praktična primjena: Rezultati istraživanja pomoći će knjižničarima koji objavljuju anotacije u priručnicima za čitanje kvalitetnih knjiga za mlade i na portalu Dobreknjige.si.


Društveni značaj: Anotacije su također važne jer, između ostalog, predstavljaju jedan od načina na koji mladima ili drugoj zainteresiranoj javnosti možemo predstaviti svijet književnosti.


Originalnost/vrijednost: Rad želi utvrditi moraju li se anotacije prilagoditi određenim vrstama čitatelja ili je moguć standardizirani oblik anotacija.

Article Details

Kako citirati
Jamar, N. (2023). Analiza odabranih anotacija knjiga za mlade u Sloveniji objavljenih u razdoblju od 2017. do 2022. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 66(1), 139–157. https://doi.org/10.30754/vbh.66.1.1009
Rubrika
Članci

Reference

1. [Alfa]: priročnik za branje kakovostnih mladinskih knjig 2019: pregled knjižne produkcije za mladino iz leta 2018]. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2019. [citirano 2022-07-16]. Dostupno na: https://www.mklj.si/gradivo/2019-%ce%b1/
2. Agosto, M., Bonfiglio-Dosio, G. in Ferro, N. A historical and contemporary study of annotations to derive key features for system design. // International Journal on digital libraries. 8, 1(2007), 1-19.
3. ANSI/NISO Z39.14-1997. Guidelines for abstracts. Bethesda: NISO, 1997.
4. Bowman, J. H. Annotation: a lost art in cataloguing. // Cataloguing & Classification Quarterly, 44, 1-2(2007), 95-111.
5. COMARC/B: format za bibliografske podatke: priročnik za uporabnike. Maribor: IZUM, 2022.
6. Dobreknjige.si. Koper: Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper, 2022. [citirano 2022-06-14]. Dostupno na: https://www.dobreknjige.si/
7. Dobreknjige.si: priročnik za vnos vsebin na portal: verzija 5. Koper: Osrednja knjižnica Srečka Vilharja Koper, 2021?.
8. Eden je svet: priročnik za branje kakovostnih mladinskih knjig 2018: pregled knjižne produkcije iz leta 2017. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2018. [citirano 2022-07-16]. Dostupno na: https://www.mklj.si/gradivo/2018-eden-svet/
9. Ilich, I. Knjiga. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2007.
10. ISO 214:1976, Documentation – Abstracts for publications and documentation. Geneva: ISO, 1976.
11. Jamar, N. in Šauperl, A. Zgradba izvlečkov: logična struktura izvlečkov na področju tehniških znanosti. // Knjižnica, 57, 2-3(2013), 111-126.
12. Logar, J. Uvod v bibliografijo. Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica, 1970.
13. Merriam-Webster online dictionary. [citirano 2022-06-14]. Dostupno na: http://www.merriam-webster.com/dictionary
14. Mestna knjižnica Ljubljana. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2022. [citirano 2022-06-14]. Dostupno na: https://www.mklj.si/
15. Mihajlov, A. I. in Giljarevskij, R. S. Uvodni tečaj o informatiki / dokumentaciji [Ljubljana]: Centralna tehniška knjižnica Univerze v Ljubljani, 1975.
16. O črtah in luknjah: priročnik za branje kakovostnih mladinskih knjig 2020: pregled knjižne produkcije za mladino iz leta 2019. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2020. [citirano 2022-07-16]. Dostupno na: https://www.mklj.si/gradivo/2020-o-crtah-in-luknjah/
17. Odklenjeni kriki: priročnik za branje kakovostnih mladinskih knjig 2017: pregled knjižne produkcije za mladino iz leta 2016. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2017. [citirano 2022-07-16]. Dostupno na: https://www.mklj.si/gradivo/2017-odklenjeni-kriki/
18. Saarti, J. Taxonomy of novel based on empirical findings. // Knowledge Organization, 27, 4(2000), 213-220.
19. Sketch Engine. Brighton: Lexical Computing Limited, 2022. [citirano 2022-06-14]. Dostupno na: https://www.sketchengine.eu/
20. Skolnik, H. Historical development of abstracting. // Journal of Chemical Information and Computer Sciences, 19, 4(1979), 215–218.
21. Skupaj: priročnik za branje kakovostnih mladinskih knjig 2021: pregled knjižne produkcije za mladino iz leta 2020. Ljubljana: Mestna knjižnica, 2021.
22. Šauperl, A. Kvalitativne raziskovalne metode. // Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, 2005. Str. 149-162.
23. Šauperl, A. et al. Opombe o vsebini kot dopolnilo vsebinskega opisa leposlovja. // Knjižnica, 51, 3–4(2007), 97–115. [citirano 2022-06-14]. Dostupno na: http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC−6P1K6LO7/?query=%27keywords%3d%c5%a1auperl+opombe+o+vsebini%27&pageSize=25&frelation=Knji%c5%benica.
24. Šauperl, A. Matilda, kje si?: vsebinski opis mladinskega leposlovja v slovenskem katalogu in katalogu sosednjih dežel. // Knjižnica, 53, 1-2(2009), 165-177.
25. Šauperl, A. Pinning down a novel: characteristics of literary works as perceived by readers. // Library Review, 61, 4(2012), 286-303.
26. Šauperl, A. Four views of a novel: characteristics of novels as described by publishers, librarians, literary theorists, and readers, // Cataloging & Classification Quarterly, 51, 6(2013), 624-654.
27. Weil, B. H., Zarember, I & Owen, H. // Technical abstracting fundamentals. I. Introduction. Journal of Chemical Documentation, 3, 2(1963), 86–89.
28. White, M. D in Marsh, E. E. Content analysis: a flexible methodology. // Library Trends, 55, 1(2006), 22–45.