Školske knjižnice u virtualnom svijetu
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj je rada prikazati bazu poveznica virtualnih knjižnica koju su oblikovali školski knjižničari, ukazati na važnost školskih knjižnica u e-učenju i korištenju novih tehnologija u obrazovanju te ulogu školske knjižnice u tome procesu.
Pristup/metodologija. U radu je kratka analiza virtualnih knjižnica koje su dostu- pne na repozitoriju školskoga knjižničarstva UDK02 te je napravljena svojevrsna takso- nomija sadržaja, odnosno popis zastupljenih tema i podtema, ali i digitalnih alata koje su koristili školski knjižničari.
Rezultati. Na repozitoriju hrvatskoga knjižničarstva UDK02 nalaze se poveznice za 243 virtualne knjižnice. Od toga su 183 knjižnice osnovnih škola, a 60 srednjih škola.
Praktična primjena. Objedinjavanjem svih virtualnih knjižnica na jednome mjestu omogućuje se knjižničarima, ali i svim ostalim korisnicima, dostupnost velikoga broja različitih informacija. Osim toga, ta stranica može biti početak jedne zajedničke stranice za sve knjižničare.
Ograničenja. Potrebno je stalno ažurirati virtualnu stranicu knjižnice i provjeravati poveznice jer neke poveznice više nisu dostupne, ali, isto tako, postavljati i vlastite materijale.
Društveni značaj. Pandemija uzrokovana bolesti COVID-19 imala je ogroman utje- caj na društvo u cjelini, a školski su knjižničari virtualnim knjižnicama nastojali smanji- ti/ublažiti sve elemente negativnog utjecaja. Nastavili su biti potpora odgojno-obrazov- nome procesu tako što su upućivali na građu za učenje i poučavanje dostupnu online.
Originalnost. U radu su predstavljena kvalitetna rješenja školskih knjižničara u pružanju usluga svojim korisnicima tijekom pandemije izazvane bolesti COVID-19 i zatvaranja knjižnica na nacionalnoj razini. Rad upućuje i na važnost vidljivosti školske knjižnice te na njezinu važnost kao podrške odgojno-obrazovnoga procesa. Osim toga, kratka analiza upućuje i na mogućnosti poboljšanja i daljnjega razvoja.
Article Details
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
Brooks Kirkland, A. The Virtual Library Learning Commons: Leveraging the Pandemic Tipping Point for Lasting Change. // School Libraries in Canada 4, 2 (2020). [citirano: 2020 -11-30]. Dostupno na:.https://journal.canadianschoollibraries.ca/the-virtual-library-learning-commons-leveraging-the-pandemic-tipping-point-for-lasting-change/
Dukić, Z. Školske knjižnice u virtualnom prostoru: od mrežne stranice do virtualne zajednice učenja. // XXIV. Proljetna škola školskih knjižničara Republike Hrvatske. Smjernice za rad školskog knjižničara. / Mićanović, Miroslav (ur.). Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje, 2012. Str. 23-32.
Gladwell,Malcolm. Točka preokreta: kako male stvari mogu dovesti do velike promjene. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk, 2005.
Herring, E. J. Internetske i informacijske vještine: priručnik za učitelje i školske knjižničare. Zagreb: Naklada Nediljko Dominović, 2008.
Klindžić, J.; Banek Zorica, M.; Lazić, N. Sustav učenja na daljinu Omega: prvo desetljeće. // Informacijska tehnologija u obrazovanju / Lasić-Lazić, J. (ur.). Zagreb: Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2014. Str. 59-76.
Kosciejew, M. The coronavirus pandemic, libraries and information: a thematic analysis of initial international responses to COVID-19.// Global Knowledge, Memory and Communication, 1/2 (2020). DOI: https://doi.org/10.1108/GKMC-04-2020-0041
Pokorná, L.; Indrák, M.; Grman, M.; Stepanovsky, F.; Smetánková, M. Silver lining of the COVID-19 crisis for digital libraries in terms of remote access. // Digital Library Perspectives 36, 4 (2020). DOI: https://doi.org/10.1108/DLP-05-2020-0026
Preporuka Europskog parlamenta i savjeta; ključne kompetencije za cjeloživotno učenje - Europski referentni okvir. // Metodika 11, 20(2010). Str. 169-182. (citirano: 2020-10-08) Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/61536
Preporuke za rad u knjižnicama i antikvarijatima tijekom epidemije koronavirusa (COVID-19). Hrvatski zavod za javno zdravstvo (citirano: 2020-04-24). Dostupno na: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Preporuke-za-rad-u-knjižnicama-i-antikvarijatima-tijekom-epidemije-koronavirusa-COVID-19.pdf
Smjernice za rad školskih knjižnica u uvjetima bolesti COVID-19. [citirano: 2020-09-14]. Dostupno na: http://maticna.nsk.hr/wp-content/uploads/2020/05/Smjernice-za-rad-s%CC%8Ckolskih-knjiz%CC%8Cnica-u-uvjetima-bolesti-COVID-19-2020-05-03.pdf
Todorinova, L. Zara T. Wilkinson. Incentivizing faculty for open educational resources (OER) adoption and open textbook authoring. // Journal of Academic Librarianship 46, 6 (2020): 102220. DOI:10.1016/j.acalib.2020.102220
Turčin, V.; Valčić, L. Rad u digitalnoj knjižnici. 2002. [citirano: 2020-10-15] Dostupno na: http://eprints.rclis.org/6142/1/knjiga.pdf