Korištenje akademskih društvenih mreža: primjer Sveučilišta u Zagrebu

Main Article Content

Kristina Romić
http://orcid.org/0000-0003-0418-7063
Lovela Machala Poplašen
Goranka Mitrović

Sažetak

Cilj. Cilj je rada istražiti poznavanje i korištenje akademskih društvenih mreža znanstvenika Sveučilišta u Zagrebu te utvrditi postoji li povezanost između znanstvenih područja i korištenja akademskih društvenih mreža. Sukladno cilju u radu su postavljena sljedeća istraživačka pitanja: jesu li znanstvenici iz pojedinih znanstvenih područja skloniji korištenju akademskih društvenih mreža te jesu li znanstvenici iz određenih znanstvenih područja skloniji korištenju pojedinih akademskih društvenih mreža više od ostalih?


 


Metodologija. Podaci su prikupljeni anonimnom online anketom koja se provodila od 30. studenog do 15. prosinca 2021. godine. Anketni upitnik sastojao se od 11 pitanja višestrukog izbora. U anketi je prikupljeno 266 odgovora znanstvenika Sveučilišta u Zagrebu o poznavanju i korištenju Academia.edu, Mendeleya, LinkedIna i ResearchGatea.


Rezultati. Rezultati istraživanja pokazali su da većina ispitanika koristi akademske društvene mreže i da su znanstvenici nekih područja skloniji korištenju određenih akademskih društvenih mreža, te da ovisno o znanstvenom području postoji razlika u načinima korištenja akademskih društvenih mreža.


Ograničenja. Istraživanje je ograničeno na Sveučilište u Zagrebu. Za dublje razumijevanje pojedinih aspekata korištenja akademskih društvenih mreža u budućnosti će biti potrebna dodatna istraživanja koja bi uključivala cijelu hrvatsku znanstvenu zajednicu.


Originalnost/vrijednost. Ovo istraživanje pruža nove uvide o korištenju akademskih društvenih mreža, koje je u ovom kontekstu posebno usmjereno na akademsku zajednicu u Zagrebu.

Article Details

Kako citirati
Romić, K., Machala Poplašen, L., & Mitrović, G. (2022). Korištenje akademskih društvenih mreža: primjer Sveučilišta u Zagrebu. Vjesnik Bibliotekara Hrvatske, 65(1), 347–362. https://doi.org/10.30754/vbh.65.1.904
Rubrika
Članci

Reference

Academia.edu. [citirano: 2021-28-4]. Dostupno na: https://www.academia.edu/about
Barbour, K.; D. Marshall. The academic online: Constructing persona through the World Wide Web // First Monday 17, 9(2012).1-12. DOI: 10.5210/fm.v0i0.3969
Boyd, D. M.; N.B. Ellison. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship // Journal of Computer_Mediated Communication 13(2008), 210-230. [citirano: 2021-3-2]. Dostupno na: https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210/4583062
Dube, R. Characteristics of Social Networks. [citirano: 2021-3-9]. Dostupno na: https://socialnetworking.lovetoknow.com/Characteristics_of_Social_Networks
Čuljak, M.; L. Machala Poplašen. Usporedba citatnih izvora na uzorku znanstvenika javnozdravstvene institucije u Hrvatskoj : Web of Science Core Collection, Scopus i Google Scholar // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 62, 1(2019). 129-150. [citirano: 2021-26-6]. Dostupno na: https://doi.org/10.30754/vbh.62.1.654
Espinoza Vasquez, F. K.; C. E. Caicedo Bastidas. Academic social networking sites: A comparative analysis of their services and tools // IConference 2015 Proceedings. 2015, str. 1-2. [citirano: 2021-6-5]. Dostupno na: http://hdl.handle.net/2142/73715
Foreman, C. 10 Types of Social Media and How Each Can Benefit Your Business. 20.6.2017. [citirano: 2021-3-9]. Dostupno na: https://blog.hootsuite.com/types-of-social-media/
Gruzd, A.; M. Goertzen. Wired academia: Why social science scholars are using social media // 46th Hawaii International Conference on System Sciences. IEEE, 2013. Str. 3332-3341. DOI: 10.1109/HICSS.2013.614
Haythornthwaite, C. Social networks and Internet connectivity effects // Information, Communication & Society 8, 2(2005), 125-147. DOI: 10.1080/13691180500146185
Jordan, K. Academic social networking sites timeline. (2017) figshare. DOI: 10.6084/m9.figshare.1460787.v1
Jordan, K. From Social Networks to Publishing Platforms: A Review of the History and Scholarship of Academic Social Network Sites // Frontiers in Digital Humanities 6 (2018), article 5. DOI: 10.3389/fdigh.2019.00005
Jordan K. Academics and their online networks: exploring the role of academic social networking sites. // First Monday 2014 19 (11) DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.4937
[citirano: 2021-3-4]. Dostupno na: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4937
Kaplan, A.M.; Haenlein, M. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media // Business Horizons 53, 1(2010), 59-68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kottasova, I. Zuckerberg goes shopping: Facebook's top 10 purchases // CNN Bussines 26.3.2014. [citirano: 2021-3-4]. Dostupno na: https://edition.cnn.com/2014/03/26/business/facebook-acquisitions/index.html
LinkedIn. [citirano: 2021-26-5]. Dostupno na: https://about.linkedin.com/
Megwalu, A. Academic social networking: a case study on user' information behavior. Current Issues in Libraries, Information Science and Related Fields. 39(2015). 185-214.
Meishar-Tal, H.; E. Pieterse. Why do academics use academic social networking sites? // International Review of Research in Open and Distributed Learning 18, 1(2017) Str. 1-22. [citirano: 2021-26-6]. Dostupno na: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2643
ORCID. [citirano: 2021-26-5]. Dostupno na: https://orcid.org/
Ortega J. L. Disciplinary differences in the use of academic social networking sites. // Online Information Review 39, 4(2015). 520-536.
Ortega J. L. Toward a homogenization of academic social sites : a longitudinal study of profiles in Acadmia.edu, Google Scholar Citations and ResearchGate // Online Information Review 41, 6(2017). 812-825.
ResearchGate. [citirano: 2021-28-4]. Dostupno na: https://www.researchgate.net/about
Statista. Most popular social networks worldwide as of January 2021, ranked by number of active users. [citirano: 2021-26-7]. Dostupno na: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Van Noorden, R. Online collaboration : Scientists and the social network // Nature 512, 7513(2014).126-129.
Veletsianos, G. Open practices and identity: Evidence from researchers and educators' social media participation // British Journal of Educational Technology 44, 4(2013). 639-651. [citirano: 2021-26-6]. Dostupno na: https://doi.org/10.1111/bjet.12052
Vasquez, E., Karely, F., Bastidas, C.E.S. Academic social networking sites: a comparative analysis of their services and tools // IConcefence Proceedings. Illinois. 2015. 1-6. [citirano: 2021-26-6]. Dostupno na: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/73715