Medijska i informacijska pismenost nastavnika i bibliotekara u Srbiji u procesu izvođenja nastave na daljinu
Main Article Content
Sažetak
Cilj. Cilj ovog rada je da ukaže na potencijal znanja i veština u oblasti medijske i informacijske pismenosti (MIP) za unapređenje obrazovnih procesa sa upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) u izvođenju nastave na daljinu u Srbiji.
Pristup/metodologija/dizajn. Pristup je eksplorativan i baziran na tematskoj anali- zi otvorenih odgovora nastavnika i bibliotekara o izazovima prilikom izvođenja nastave na daljinu tokom prve godine pandemije Covid-19, kao i potrebama nastavnika za dodatnim znanjima i veštinama. Ispitivanje je sprovedeno putem onlajn upitnika, koji je sadržao deset pitanja, od kojih su tri bila otvorenog tipa i odnosila se na cilj istraživanja.
Rezultati. Iz odgovora nastavnika i bibliotekara izdvojeno je šest grupa problema, sa kojim su se suočili prilikom realizacije nastave na daljinu: komunikacioni, informacioni, organizacioni, problemi pristupa IKT, problemi evaluacije znanja kao i problem motivacije đaka. Pored toga, identifikovano je tri seta potreba nastavnika: za dodatnim usavršavanjima u pogledu korišćenja onlajn platformi za realizaciju nastave, razvijanja veština komunikacije u digitalnom okruženju, kao i ovladavanje dodatnim metodama za evaluaciju znanja. U pogledu budućih obuka u sferi MIP otvara se interesovanje za edukacijom o kritičkoj primeni medija i onlajn sadržaja, te ovladavanje produkcijom digitalnih formata.
Ograničenja. Rezultati ove eksplorativne studije bazirane na kvalitativnoj analizi ne mogu se sagledavati kao reprezentativna slika obrazovanja u Srbiji, ali u kontek stu nalaza drugih istraživanja, i s obzirom na veoma diverzifikovan obuhvat škola (26 osnovnih i srednjih), ona pruža dublji uvid u probleme u nastavi na daljinu i potrebe nastavnika za dodatnim znanjima.
Originalnost/vrijednost. U teorijskom smislu, kroz povezivanje identifikovanih problema i potreba nastavnika sa elementima teorijskog određenja MIP, rad doprinosi razumevanju potencijala određenih segmenta MIP za unapređenje kompetencija i efikasnosti različitih profesionalnih grupa. U širem društvenom smislu, rezultati istraživanja mogu poslužiti kao osnova za organizovanje konkretnih aktivnosti i ciljanih obuka za nastavnike i informisati donosioce odluka u obrazovnom sektoru.
Article Details
Autori zadržavaju autorska prava za članke objavljene u časopisu, no svojim pristankom na objavljivanje daju časopisu pravo prvog objavljivanja u tiskanom te elektroničkom formatu. Čitatelji mogu radove čitati, preuzeti, raspačavati, umnožavati i koristiti u prezentacijama u nekomercijalne svrhe.
Ovo djelo je dano na korištenje pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 4.0 međunarodna.
Reference
Arsenijević, J. (2020). Transmedijska pismenost u funkciji unapređenja visokog obrazovanja u Republici Srbiji. (doktorska disertacija) Univerzitet u Beogradu: Fakultet političkih nauka.
Arsenijević, J. i Andevski, M. (2012). Novi mediji kao pravac razvoja kompetencija zaposlenih u predškolskom obrazovanju. Kultura. Časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, 135(2012), 28-48.
Aufderheide, P. (1993). Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Washington: Aspen Institute, Communications and Society Program.
Bordac, S.E. (2014). Introduction to Media Literacy History. Journal of Media Literacy Education, 6(2):1-2.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publications, Inc.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Carlsson, U. (2019). Media and Information Literacy: field of knowledge, concepts and history. Understanding Media and Information Literacy (MIL). Digital Age: a question of democracy, 37-56.
Dale, E. (1946) Audio-visual methods in teaching. New York: The Dryden Press.
Debes, J. L. (1968). Communication with visuals. ETC: A Review of General Semantics, 27-34.
European Data portal [EDP] (2020). Education during Covid-19; moving towards e-learning. Dostupno na: https://www.europeandataportal.eu/en/covid-19/stories/educationduring-covid-19-moving-towards-e-learning
Ford, B. J. (1995). Information literacy as a barrier. IFLA journal, 21(2), 99-101.
Grizzle, A. & Torras Calvo, M. (2013). Media and Information Literacy Policy and Strategy Guidelines. United Nations Educational. Dostupno na: https://milunesco.unaoc.org/wp-content/uploads/2012/05/mil-policyguidelines.pdf
Grizzle, A. (2018). Media and Information Literacy: Transforming and Reforming Education. Paris: UNESCO. Dostupno na: www19.senado.gov.br/.../e7e319a3-1db0-4014-9bd7-f482980
Keller, J. M. (2010) Motivational Design for Learning and Performance: The ARCS Model Approach. Berlin/Heidelberg: Springer Science & Business Media.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Oxford: Oxford University Press.
Lankshear, C., & Knobel, M. (2006). Digital literacies: Policy, pedagogy and research considerations for education. Digital Kompetanse: Nordic Journal of Digital Literacy, 1(1), 12–24.
Lankshear, C., Knobel, M. (2015). Digital literacy and digital literacies: Policy, pedagogy and research considerations for education. Digital Kompetanse: Nordic Journal of Digital Literacy, 10, 8–20.
Leaning, M. (2014). Towards the integration of media and information literacy: A rationale for a 21st century approach. Media literacy education in action: Theoretical and pedagogical perspectives, 97-102.
Leaning, M. (2019). An approach to digital literacy through the integration of media and information literacy. Media and Communication, 7(2), 4-13. doi: 10.17645/mac.v7i2.1931
Livingstone, S. (2004) Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies, The Communication Review, 7(1), 3-14. doi: 10.1080/10714420490280152
Livingstone, S. (2008). Internet literacy: Young people’s negotiation of new online opportunities. In: T. McPherson (Ed.), Digital youth, innovation, and the unexpected (101–122). Cambridge, MA: MIT Press.
Livingstone, S. (2014). Developing social media literacy: How children learn to interpret risky opportunities on social network sites. Communications, 39(3), 283-303. doi: 10.1515/commun-2014-0113
Maksimović, J. Ž. i Osmanović, J. S. (2018). Značaj medijske kulture za alternativno obrazovanje. Filozofija medija: mediji i alternativa, (22), 91–103.
Matović, M. & Milin Perković, S. (2014). Media and Information Literacy Policies in Serbia (2013). Beograd: Fakultet političkih nauka.
Matović, M. S. (2019). Razlike u medijskoj pismenosti među generacijama u Republici Srbiji (doktorska disertacija). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja [MPNT]. (2019) Okvir digitalnih kompetencija – Nastavnik za digitalno doba. Beograd: MPNT. Dostupno na: https://zuov.gov.rs/wp-content/uploads/2019/08/2019_ODK_Nastavnik-za-digitalno-doba.pdf
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja [MPNT]. (2020) Operativni plan za nastavak rada škola u otežanim uslovima. Beograd: MPNT. Dostupno na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2020/03/Nastava-na-daljinu-u-vanrednom-stanju.pdf
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja [MPNT]. (2020). Izveštaj o realizaciji Akcionog plana za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine. Beograd: MPNT. Dostupno na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2020/10/Izvestaj-o-Realizaciji-Akcionog-Plana-za-Sprovodjenje-Strategije-Razvoja-Obrazovanja-u-Srbiji-do-2020.-godine-za-2019.-godinu.pdf
Московская декларация о медиа- и информационной грамотности (2012). Dostupno na: http://www.ifapcom.ru/files/News/Images/2012/mil Moscow_Declaration_on_MIL_rus.pdf
Nikolić, N. i Milojević, Z. (2020). Trenutno stanje u onlajn nastavi u Srbiji i regionu. Dostupno na: https://okc.rs/wp-content/uploads/2020/06/Istra%C5%BEivanje-Stanje-u-onlajn-nastavi-u-Srbiji.pdf
Novković Cvetković, B., Stošić, L., & Belousova, A. (2018). Media and information literacy-the basis for applying digital technologies in teaching from the discourse of educational needs of teachers. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 20(4), 1089-1114. doi: 10.15516/cje.v20i4.3001
Odluka o obustavi izvođenja nastave u visokoškolskim ustanovama, srednjim i osnovnim školama i redovnog rada ustanova predškolskog vaspitanja i obrazovanja (2020). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 30/2020.
Pantelić, M. (2021). Analiza nastave matematike na daljinu realizovane u vreme pandemije Covid-19 u petom razredu osnovne škole (master rad). Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet.
Patton,, M.Q. 1990. Qualitative evaluation and research methods. 2nd ed. California, USA: Thousand Oaks.
Prensky, M. (2001). Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, 9(5), 1-6.
School education during COVID-19: Were teachers and students ready? (2020) OECD. Dostupno na: https://www.oecd.org/education/coronavirus-education-country-notes.htm
Stamenković, S. (2013). Medijska pismenost u Srbiji. Beograd: Biro za društvena istraživanja.
Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine (2012). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 107/2012. Dostupno na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/STRATEGIJA-OBRAZOVANJA.pdf
Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine (2021). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 30/18. Dostupno na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
Tomović, N. i Aleksić, M. (2020). Online nastava engleskog jezika u Srbiji tokom epidemije virusa Covid-19. Komunikacija i kultura online, 2020(11), 241-250. doi: 10.18485/kkonline.2020.11.11.13
Vajzović, E., Milojević, A. i Ružić N. (ur.) (2021). Regionalni osvrt na razvoj i integraciju medijske i informacijske pismenosti. Sarajevo: Fakultet političkih nauka.
Webber, S. & Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of information science, 26(6), 381-397. doi: 10.1177/016555150002600602
Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja [ZUOV] (2020). Rezultati ankete: šta 15.000 prosvetnih radnika misli o ostvarivanju obrazovno vaspitnog procesa putem učenja na daljinu. Dostupno na: https://zuov.gov.rs/rezultati-ankete-sta-15-000-prosvetnih-radnika-misli-o-ostvarivanju-obrazovno-vaspitnog-procesa-putem-ucenja-na-daljinu/
Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja [ZUOV] (2021). Prikaz i analiza rezultata istraživanja - Izvođenje obrazovno vaspitnog procesa učenjem na daljinu. Beograd: ZUOV.